تعیین فرمول پایه‌ برای عرضه محصولات فولادی در بورس

به گزارش آرتین پولاد: جلسه‌ای که آرامش را به بازار فولاد برمی‌گرداند.

شیوا نیک وظیفه – جلسه کمیته تخصصی تنظیم بازار فولاد روز گذشته با حضور معاون معدنی وزیر صنعت و مدیرکل تنظیم بازار این وزارتخانه، سازمان حمایت، سندیکای لوله و پروفیل، انجمن فولاد، اتحادیه آهن‌فروشان، بورس کالا، ایمیدرو و فولاد مبارکه برگزار شد.
وحید یعقوبی مدیر اجرایی انجمن فولاد، در خصوص جلسه تنظیم بازار عنوان کرد: این جلسه در راستای بازگشت آرامش به بازار و برداشتن محدودیت‌های پیش روی تقاضای محصولات فولادی برگزار شد و نهایتاً نتایج مثبتی را به همراه داشت.
یعقوبی به موضوع قیمت‌گذاری محصولات فولادی اشاره کرد و افزود: بنا شد فرمول پایه‌ای برای عرضه محصولات فولادی در بورس با همکاری انجمن فولاد، بورس کالا، معاونین معدنی و امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت و سازمان حمایت تعیین شود که به نتیجه مثبت آن خوش‌بین هستیم.
وی افزود: موضوع حداقل عرضه تیرآهن و میلگرد هم در این جلسه بررسی شد که پیشنهاد فولادسازان در جلسه روز گذشته افزایش حجم سبدهای فروش در بورس کالا بود که خروجی جلسه دیروز چه در مورد اصلاح قیمت پایه و چه در مورد تناژ سبدها احتیاج به موافقت وزارت صمت دارد. بر مبنای این توافق محدودیت در عرضه‌های فولادی به‌خصوص در مورد میلگرد و تیرآهن برطرف خواهد شد، ما می‌خواهیم عرضه هم به‌صورت خرد هم عمده با نظارتی درست صورت پذیرد و میزان کف برای عرضه افزایش یابد.
مدیر اجرایی انجمن فولاد در ادامه عنوان کرد: در خصوص تعیین قیمت‌های پایه بر اساس ارز نیمایی به نتیجه‌ای نرسیدیم هرچند که درخواست از سوی فولادسازان ارائه شد اما وزارت صمت این پیشنهاد را نپذیرفت.
وحید یعقوبی از منتقدان صدور کارت بازرگانی یک‌بارمصرف است که در خصوص طرح آن در جلسه تشریح کرد: این کارت‌ها باعث کسب سود دلالان می‌شود. مدتی است که برخی افراد با دریافت کارت بازرگانی یک‌بارمصرف به نام برخی افراد حقیقی و گمنام و بی‌اعتبار، اقدام به صادرات فولاد بدون تعهد نسبت به بازگشت ارز می‌کنند که این مسئله از یک‌سو باعث کاهش صادرات واحدهای تولیدی و از سوی دیگر باعث کاهش ارزآوری کشور می‌شود. همچنین از سوی دیگر شخص صاحب کارت بازرگانی هم بدون اطلاع یا حتی با آگاهی با دریافت مبلغی کارت خود را فروخته و چون در فعالیت‌های اقتصادی کلان نقشی ندارد، به ناگاه متهم به قاچاق کالا می‌شود و درگیر پرونده‌های قضایی می‌شود اما ارز رفته دیگر به کشور بازنمی‌گردد.