رشد تقاضای جهانی فولاد تا ۲٫۱ درصد

به گزارش آرتین پولاد: تقاضا برای فولاد در جهان در حال تجربه یک رشد مثبت است. به‌نظر می‌رسد که این تقاضا برای سال ۲۰۱۹ نیز رشد مثبت ۱٫۴ درصدی را شاهد باشد. در این گزارش نگاهی به تقاضای جهانی فولاد طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در برخی مناطق جهان انداخته می‌شود.

طبق اطلاعات انجمن جهانی فولاد (Worldsteel)، تا پایان سال ۲۰۱۸ تقاضای جهانی برای فولاد به عدد یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون تن خواهد رسید که بیانگر افزایش ۲٫۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۷ است. پیش‌بینی می‌شود که حجم تقاضای فولاد در جهان طی سال ۲۰۱۹ با رشد ۱٫۴ درصدی به یک میلیارد و ۶۸۱ میلیون تن برسد. رشد تقاضای جهانی برای فولاد در سال میلادی جاری را می‌توان به افزایش فعالیت افتصادهای بیشتر توسعه یافته و نیز کشورهای درحال توسعه نسبت داد. می‌توان انتظار داشت تا این رشد در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه‌دار باشد.

البته در این بین نمی‌توان از ریسک‌های حاکم بر جوامع بین‌المللی چشم‌پوشی کرد. افزایش تنش‌های تجاری و نیز ناپایداری بازار ارز در بسیاری از اقتصادهای کمتر توسعه یافته دیده می‌شود. عادی‌سازی سیاست‌های پولی در آمریکا و نیز اتحادیه اروپا اثرات قابل توجهی بر اقتصادهای نوظهور داشته‌ است.

در سال ۲۰۱۸، در منطقه خاورمیانه نیز تقاضای فولاد تا ۲٫۱ درصد افزایش داشته و به عدد ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است. به‌نظر می‌رسد که در سال آتی نیز این رشد ادامه‌دار بوده و با افزایش حدود ۱٫۲ درصدی به ۵۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد. افزایش قیمت نفت و نیز رشد ساخت‌و‌سازها به افزایش آرام و پیوسته تقاضای فولاد در منطقه کشورهای حوزه خلیج فارس کمک کرده است.

برخی اتفاقات حاکم بر تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹

۱ – چین:

در نیمه نخست سال ۲۰۱۸، تقاضای فولاد چین ناشی از افزایش ساخت‌وسازها افزایش یافت. با این حال تلاش‌ها برای حفاظت از محیط زیست در این کشور می‌تواند تا پایان سال و نیز سال آینده منجر به کاهش تولید و تقاضای فولاد در این کشور شود. در هر صورت ریسک‌های درونی و بیرونی برای چین همچنان وجود دارند. جنگ تجاری با آمریکا موضوعی است که می‌توان گفت بر تمام صنعت چین سایه انداخته است. تصمیم دولت چین مبنی بر پاسخگویی‌های تلافی‌جویانه در جنگ اقتصادی اثر قابل توجهی بر صنایع مادر و فلزات اساسی خواهد دارد.

۲ – آمریکا:

تقاضای فولاد در اقتصادهای توسعه یافته می‌تواند تا یک درصد در سال ۲۰۱۸ و تا ۱٫۲ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یابد. تقاضای فولاد آمریکا در سال ۲۰۱۷ رشد مشخصی را تجربه کرد که ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری و نیز حمایت‌های مالیاتی بود. با توجه به افزایش تولید خودرو در سال آتی انتظار می‌رود که تقاضای فولاد در آمریکا افزایشی نسبی داشته باشد.

۳ – اتحادیه اروپا:

طی سال آتی انتظار می‌رود که افزایش تقاضای فولاد در اتحادیه اروپا همچنان ادامه‌دار باشد. رشد تقاضا برای صنایع ساخت‌وساز و نیز خودرو بازار فولاد این اتحادیه را با رشد مواجه خواهد کرد. البته تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۹ در این اتحادیه همچنان تحت تأثیر اثرات جنگ تجاری خواهد بود.

۴ – هند:

انتظار می‌رود که تقاضای فولاد هند در سال آتی رشد بیشتری را شاهد باشد، حمایت دولت هند از صنعتگران این کشور با کاهش مالیات بر تولید دلیلی بر افزایش تقاضای فولاد خواهد بود.

۵ – انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن):

به صورت کلی کاهش فعالیت‌های ساخت‌و‌ساز باعث کاهش رشد تقاضای فولاد در این منطقه در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ شد. انتظار می‌رود تقاضای فولاد ناشی از طرح‌های توسعه‌ای در مناطق آسیایی به استثنای چین در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به‌میزان ۵٫۹ و ۶٫۸ درصد افزایش یابد.

۶- ترکیه و روسیه:

حتی با افزایش قیمت نفت، رشد تقاضای فولاد در روسیه دستخوش تغییرات بزرگی نخواهد شد. انتظار می‌رود تقاضای فولاد ترکیه در انتهای سال ۲۰۱۸ با بحران ارزی مواجه شود، اما اقدامات پیشگیرانه دولت و بازنگری در قوانین در بخش تولید، به بهبود تقاضا در سال ۲۰۱۹ کمک خواهد کرد.

۷ – آمریکای لاتین:

برای دومین سال است که تقاضای فولاد در اقتصادهای آمریکای لاتین رشد در تقاضا را تجربه می‌کند. تقاضای فولاد در برزیل رشد پایدار خود را در سال ۲۰۱۸ ادامه داده است. به‌نظر می‌رسد این تقاضا در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد یافت. در مکزیک موضوعات سیاسی بر سر تقاضای فولاد سایه انداخته بود. توافق آمریکا-مکزیک-کانادا (USMCA) که به نفتای ۲ موسوم است، با معافیت‌های تعرفه‌ای برای طرفین همراه بوده که به رشد بازار فولاد کمک خواهد کرد.

 

منبع: اخبار فلزات