رونق تجارت جهانی ورق زنگ‌نزن در پی رشد صنایع در کشورها

به گزارش آرتین پولاد: تجارت جهانی ورق زنگ‌نزن در سال‌های اخیر رشد مطلوبی داشته است. در مقایسه با سایر مناطق جهان، منطقه آسیا بیشترین افزایش تجارت را در سال‌های اخیر داشته که البته چین عامل اصلی این رشد بوده است. گذر از عصر انقلاب صنعتی در اروپا و آمریکا موجب شده تا صنایع در کشورهای این منطقه با نرخ ثابتی رشد کنند حال آن که کشورهای آسیایی همچنان توسعه پرشتاب صنایع را تجربه می‌کنند؛ این موضوع موجب رونق بیشتر تجارت ورق زنگ‌نزن، به‌عنوان محصولی پر کاربرد در صنعت و تجهیزات در آسیا شده است.

سهم اعظم تجارت جهانی محصولات زنگ‌نزن فولادی در اختیار ورق زنگ‌نزن است. به گزارش «فلزات آنلاین» در سال ۲۰۱۶ سهم آن از کل تجارت فولاد زنگ‌نزن بیش از ۷۷ درصد بود. در سال‌های ۱۶ -۲۰۱۲ نرخ رشد تجارت جهانی ورق زنگ‌نزن ۵٫۴ درصد بود، در حالی که در سال ۲۰۱۶ مقدار تجارت شده بیش از ۱۵ میلیون تن گزارش شده است. این روند صعودی تجارت جهانی ورق زنگ‌نزن در نمودار ۱ کاملا مشهود است. تجارت ورق زنگ‌نزن در سال‌های اخیر در آسیا و اروپا متمرکز بوده است. از آن‌جایی که ورق زنگ‌نزن و در کل محصولات فولادی زنگ‌نزن در توسعه صنایع، کاربرد گسترده‌ای دارند؛ لذا در مناطقی که به لحاظ رشد صنعتی به ثبات نسبی رسیده‌اند (مانند کشورهای آمریکای شمالی) و همچنین در مناطقی که بهره‌ چندانی از صنعت نبرده‌‌اند (مانند مناطق آفریقایی) تجارت نیز تغییر چندانی نداشته است. در مقابل مناطقی مانند آسیا که بسیاری از کشورهای روبه رشد در آن واقع شده است، سرعت رشد و توسعه صنایع موجب تغییراتی در عرصه تولید و تقاضای ورق زنگ‌نزن شده و به‌دنبال آن تجارت نیز تغییرات قابل توجهی داشته است.

در این میان، چین، سردمدار رشد تقاضا و تولید ورق زنگ‌نزن است که در سال‌های اخیر شیب تغییرات بازار ورق زنگ‌نزن آن بسیار تند بوده است. رشد تجارت منطقه آسیا در بازه زمانی مورد بررسی بیش از ۸ درصد بود که چین به‌تنهایی بیش از ۷۰ درصد از این رشد تجارت را محقق ساخت. در اروپا نیز رشد تجارت در سال‌های ۱۶ -۲۰۱۲ برابر ۲٫۶ درصد درصد بود که بسیار کمتر از آسیا بوده است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که رشد تجارت منطقه اروپا بر افزایش صادرات متمرکز بوده است در حالی که آسیا، رشد نسبتا همپای صادرات و واردات را تجربه کرد. این موضوع تأییدی بر افزایش مصرف مناطق در حال توسعه نسبت به مناطق توسعه یافته است.

انتظار می‌رود در آینده نیز پیشرفت صنعتی کنترل‌‌کننده تقاضای ورق زنگ‌نزن باشد، چرا که غالب مصرف ورق زنگ‌نزن به صنعت و تجهیزات در حوزه‌های مختلف اختصاص دارد. بنابراین با توجه به دورنمای مثبت صنایع در کشورهای اروپایی و آمریکایی انتظار می‌رود تقاضای ورق زنگ‌نزن در این مناطق نیز افزایش یابد؛ اما روند گذشته نشان داده است که با وجود افزایش تقاضا، اروپا همچنان صادرکننده بوده است و این به معنی توان تأمین نیاز این منطقه از طریق تولید داخلی است. با پیشرفت زیرساخت در چین، شتاب توسعه صنایع افزایش یافته است که همین امر موجب رشد چشم‌گیر تقاضای ورق زنگ‌نزن در این کشور طی سال‌های اخیر شده است. با توجه به گسترش زیرساخت‌های چین در ۲ دهه اخیر به‌نظر می‌رسد اینک نوبت به رشد صنایع آن هم با سرعتی بالاست. لذا همین موضوع محرک افزایش تقاضای ورق زنگ‌نزن به عنوان محصولی کاربردی در صنایع خواهد بود. بنابراین آینده تجارت ورق زنگ‌نزن نیز همچنان در سلطه آسیا و به خصوص چین خواهد بود.

 

منبع: اخبار فلزات