رینگ‌های فولادی جای آلومینیومی‌ها را تنگ کردند

به گزارش آرتین پولاد: این روزها خودروهای نو با رینگ‎های فولادی تولید می‎شود و گویا رینگ آلومینیومی به‌نوعی یک آپشن برای خودروهای ایرانی به‌شمار می‎رود. از این‌رو، این امر در کنار کاهش تیراژ تولید خودرو منجر به افت تولید رینگ‎های آلومینیومی در کشور شده است.

فاطمه امیراحمدی: ویژگی علم و فناوری حرکت است. این حرکت در دوره‌ای که به عصر فناوری نام‎گذاری شده با شتاب بسیاری همراه است تا به سلیقه‎های گوناگون بیش از ۷ میلیارد جمعیت جهان پاسخ داده شود.
برای هر فردی خواسته‎ها و نیازها متفاوت می‎شود. صنعتگران جهان این امر مهم را به‌طور کامل درک کرده‎اند، از این‌رو برای داشتن بازار و توسعه آن نخستین مولفه را تامین رضایت مشتریان درنظر گرفته‎اند.
خودروسازان با تنوع در آپشن‎های یک مدل خودرو، سعی در پاسخگویی به نیاز تمام مشتریان در هر سطح و طبقه‎ای دارند. ظاهر و زیبایی بصری هر محصول تولیدی، در جلب نظر مشتری تاثیر زیادی دارد و این موضوع در بین قشر جوان از اهمیت بیشتری برخوردار است. خودروهای رنگارنگ با ظاهری متنوع، رقابت را برای صنعتگران کوچک‎ سخت‎تر می‎کند. از این‌رو، هوشمندی و خلاقیت تنها ضامن ادامه حیات آنها در آینده است.
همان‌گونه که ویژگی‌های کفش برای انسان دارای اهمیت است، رینگ و تایر نیز برای خودروها قطعات مهمی به‌شمار می‌روند. سال‎های سال خودروها با رینگ‌‎های فولادی ساخته می‎شدند که با یک قالپاق و تایر، چرخ خودرو را تشکیل می‌‎دادند، اما با پیشرفت فناوری در این حوزه، رینگ‎های آلومینیومی جایگزین انواع فولادی آنها شدند که به لحاظ زیبایی و ظاهر شکیل‎تر از انواع فولادی‎ هستند.
مدیریت مالی و کاهش تیراژ
محمدحسین مربی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده رینگ در کشور در زمینه تولید رینگ‎‏های آلومینیومی، گفت: تولید خودرو به همراه قطعات آن حلقه‌های یک زنجیره و به یکدیگر وابسته هستند. با این حال، چندی است که این زنجیره دچار مشکلات اساسی شده و افزایش نرخ ارز و مواد اولیه در چند ماه گذشته، نرخ تمام شده محصولات را تحت‌تاثیر قرار داده است.
وی افزود: شواهد نشان از فعالیت دلالان در بازار خودرو دارد که به‌نوعی این بازار را از کنترل خارج کرده است. مشکلات مربوط به موضوع نقدینگی نیز ادامه حیات واحدهای تولید را به‌شدت تهدید می‌کند زیرا از یک سو خودروسازان نمی‌توانند مطالبات قطعه‎سازان را بپردازند و از سوی دیگر، افزایش نرخ مواد اولیه و ارز به کمبود منابع مالی در واحدهای صنعتی دامن زده است.
او ادامه داد: فراموش نکنیم ظرفیت تولید خودرو در کشور بیش از سطح فعلی بوده و به‌نوعی رانت موجود، این صنعت را با چالش روبه‎رو کرده است.
وی با بیان اینکه صنعتگر در این شرایط ناگزیر به تعدیل نیرو است، گفت: ما ۲۴۰نفر از نیرو‌های خود را تعدیل کردیم از این‌رو درحال‌حاضر نسبت به سال گذشته فقط با ۲۰درصد از نیروها فعالیت خود را ادامه می‌دهیم. این در حالی است که تمام امکانات در کارخانه بدون استفاده خاک می‎خورد. در این وضعیت، خودروساز قادر به پرداخت مطالبات و مدیریت مالی خود نیست و تیراژ تولید به‌شدت کاهش یافته است.
بدعهدی تولیدکنندگان مواد اولیه
مربی با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به آلومینیوم بین ۳۶۰ تا ۴۰۰هزار تن است، گفت: کارخانه‌ها به تعهدات خود در عرضه آلومینیوم به بورس عمل نمی‎کنند و به‌طور قطره چکانی آلومینیوم به بازار عرضه می‎شود. حتی اگر ۵هزار تن آلومینیوم وارد بازار شود، تاثیرگذار است و باعث می‌شود قیمت‎ها متعادل شده و مشکلات کمتر ‎شود.
او ادامه داد: درحال‎حاضر نرخ آلومینیوم در بازار جهانی (المی لندن) روند نزولی دارد با این وجود نرخ آن در کشور ما همچنان بالا است؛ بنابراین صنعتگر به‌دلیل عرضه قطره چکانی ناگزیر است بین ۲۰ تا ۲۵درصد از آلومینیوم مورد نیاز خود را بالاتر از نرخ واقعی خریداری کند.
این صنعتگر با اشاره به افزایش ظرفیت تولید خود گفت: سال گذشته در حال افزایش ظرفیت‌های تولید خود بودیم که با شرایط فعلی روند آن متوقف شد. اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، می‌توانیم سالانه بیش از ۱۰هزار تن رینگ آلومینیومی تولید و به این ترتیب در کنار سایر فعالان این حوزه تمام نیاز کشور را از داخل تامین کنیم.
وی تصریح کرد: به‌دلیل افت تیراژ تولید خودرو، کاهش تولید رینگ در واحدهای صنعتی، امری طبیعی است. البته بخشی از رینگ‌های تولیدی برای عرضه به بازار لوازم یدکی است.
این روزها خودروهای نو با رینگ‎های فولادی تولید می‎شود و گویا رینگ آلومینیومی به‌نوعی یک آپشن برای خودروهای ایرانی به‌شمار می‎رود. از این‌رو، این امر در کنار کاهش تیراژ تولید خودرو منجر به افت تولید رینگ‎های آلومینیومی در کشور شده است.
تولید یک دهم ظرفیت اسمی
مربی در پاسخ به این پرسش که چگونه صنعتگر با این زیان در حال فعالیت است، گفت: تولیدکننده ناگزیر از تولید است. به‌عنوان نمونه، این برند با سرمایه شخصی در منطقه‌ای محروم در یکی از استان‌ها خط تولید رینگ آلومینیومی راه‌اندازی کرده و منجر به ایجاد شغل در این منطقه محروم شده است و تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کارخانه فعال باقی بماند، اما اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند، ناچار به تعدیل حدود ۱۰۰ از نیرو‌های خود در این واحد تولیدی هستیم.
این فعال حوزه قطعه‎سازی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه این واحد تولید رینگ گفت: ماشین‎آلات بخش تولید خوابیده و به جای ۱۰هزار تن با کمترین درصد در حال فعالیت هستیم.
مربی در پاسخ به این پرسش که چرا با صادرات این خلأ را پر نمی‎کنند، اظهارکرد: با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه، تولیدکننده ناگزیر به افزایش سرمایه در گردش خود است. البته این امر را بدون کمک وام‎های بانکی که سود بالایی دارند انجام دادیم، (سود تسهیلات بانکی در کشورهای خارجی ۲درصد است در حالی که صنعتگر ایرانی با سود بانکی ۲۵درصد باید رقابت کند) اما به‌دلیل کمبود مواد اولیه نمی‎توان وارد بازارهای صادراتی شد زیرا تضمینی برای تحویل به موقع محصول وجود ندارد.
مربی با بیان اینکه به لحاظ دانش فنی و تجهیزات سخت‎افزاری این واحد صنعتی روزآمد است، گفت: دانش فنی ما از بهترین سازندگان اروپا هم بالاتر است زیرا تلفیقی از بهترین‎های جهان است. همچنین به لحاظ سخت‎افزاری، در این واحد تولیدی نوسازی‌هایی انجام شده به‌طوری که پیش از عید۹۷ با حضور معاون اول رئیس‎جمهوری از ماشین‎آلات و خطوط جدید این واحد تولیدی بهره‌برداری شد.
رینگ‎های وارداتی
سیدناصر قریشی از دیگر فعالان حوزه تولید رینگ‎های آلومینیومی است. وی با اشاره به اینکه مشکلات کنونی برای تمام صنایع یکی است، گفت: یک تولیدکننده برای اینکه ادامه حیات داشته باشد نیاز به مواد اولیه، تجهیزات و… دارد و درحال‌حاضر متاسفانه به‌دلیل بالا رفتن نرخ مواد اولیه نرخ تمام شده هم به همان نسبت افزایش یافته است.
وی افزود: با این وضعیت، در عمل تولید در واحد صنعتی ما متوقف شده زیرا مشتریان ‎ما(شرکت‌های خودروسازی) با گران شدن آلومینیوم، آن را از سبد مصرف خود حذف کردند. از این‌رو، کارخانه‎های رینگ‎سازی که در زمینه تولید رینگ‎های آلومینیومی فعالیت دارند، در شرف تعطیلی بوده و بازار این قطعه به‌طور تقریبی صفر است.
این فعال صنعت قطعه با اشاره به نرخ خودروها اظهارکرد: منتظر هستیم نرخ جدید برای خودروها اعلام شود، اگر افزایش نرخ مصوب شود ممکن است خودروساز رینگ آلومینیومی را دوباره در سبد محصولاتش قرار دهد. پیش‎تر بسیاری از مدل‎های خودرو به‌سوی استفاده از این نوع رینگ رفته بودند اما در شرایط فعلی به‌دلیل مسائل مالی استفاده از رینگ آلومینیومی در خط تولید خودرو حذف شده است.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حتی برای مدل‎هایی مانند سراتو و پژو ۲۰۰۸ از رینگ فولادی استفاده می‎شود، افزود: این خودروها از رینگ‎های آلومینیومی وارداتی استفاده می‎کنند که خودروسازان پیش از تحریم خریداری و وارد کرده‎اند. از این‌رو هنوز موجودی انبار دارند و از تولیدکننده داخلی این قطعه را خریداری نمی‎کنند. پیش‎تر برای مدل‎هایی مانند سمند، پژو پارس، دانگ‎فنگ، کوییک، برلیانس، پراید، آریو و… رینگ آلومینیومی از داخل خریداری می‎شد که اکنون با رینگ‎های فولادی جایگزین شده است.
صادرات به‌شرط تامین مواد اولیه
قریشی با اشاره به ظرفیت این واحد صنعتی گفت: ظرفیت واحد تولیدی ما تولید سالانه ۵۰۰هزار رینگ است که در ۵ ماه نخست امسال در این واحد فقط۵۰هزار رینگ تولید شده است.
وی با اشاره به گرانی بازار مواد اولیه ادامه داد: عرضه قطره چکانی آلومینیوم به بازار سبب شده نرخ محصول آلومینیومی که ابتدای سال کیلویی ۱۰هزار تومان خریداری می‎شد، به بیش از ۳۵هزار تومان برسد.
این فعال حوزه رینگ آلومینیومی در پاسخ به این پرسش که اگر مواد اولیه مورد نیاز تامین شود با توجه به نبود بازار تقاضا، چه فایده‌ای دارد، گفت: معضل امروز قطعه‎سازان این است که باید مواد اولیه مورد نیاز خود را به‌طور نقدی خریداری کنند و در مقابل به‌طور اعتباری بین ۳ تا ۶ ماهه و گاهی بیشتر به خودروساز بفروشند. البته اگر در بحث تامین مواد اولیه مورد نیاز اطمینان وجود داشته باشد بازارهایی داریم که می‎توانیم در آنها فعالیت داشته باشیم. به‌عنوان نمونه، در حال مذاکره با بخش صادرات گروه صنعتی ایران‎خودرو هستیم و علاوه بر آن، تقاضایی هم از سوی یک شرکت ترکیه‎ای داریم. همچنین در حال مذاکره با ۲شرکت ایتالیایی هستیم تا بتوانیم در بازارهای بین‎المللی فعالیت داشته باشیم. در نتیجه این امکان برای ما وجود دارد که به بازارهای دیگر محصولات خود را صادر کنیم، اما وقتی نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز اطمینانی وجود نداشته باشد، طبیعی است که به‌طور جدی، این مسئله دنبال نمی‎شود.
او خاطرنشان کرد: پس از بستن قرارداد، تامین و تحویل به موقع محصول از اهمیت زیادی نزد مشتریان خارجی برخوردار است که اگر نتوانیم به موقع محصولات را تامین کنیم، جریمه‌های سختی متوجه شرکت می‎شود.
قریشی با بیان رقابتی بودن رینگ‎های آلومینیومی داخلی گفت: به لحاظ کیفیت با بهترین و معتبرین‌ترین محصولات رینگ‎های آلومینیومی جهان می‌توانیم رقابت کنیم. آزمون‎های گوناگونی که روی این نوع رینگ‎های ایرانی انجام شده خود اثبات‌کننده این امر است.
وی با اشاره به نرخ ارز و نرخ تمام شده محصول در زمینه صادرات اظهارکرد: اگر نرخ تمام شده تولید در داخل افزایش یافته با گران شدن ارز این دو موضوع یکدیگر را پوشش می‌دهند. از این‌رو، می‎توانیم با همتایان خود در سطح بین‎الملل وارد رقابت شویم.
زنجیره معیوب
قریشی با بیان اینکه تجهیزات این شرکت نیاز به بازسازی و بهسازی ندارند، گفت: این برند ۵سال است که فعالیت خود را در تولید رینگ آلومینیومی آغاز کرده و ماشین‎آلات مورد استفاده آن هنوز به مرحله استهلاک نرسیده‎ است.
وی ادامه داد: در بحث دانش فنی تولید رینگ در سطح جهانی تغییرات زیادی نداشته‌ است و شاید تنها در ترکیب مواد اولیه تحولاتی رخ داده باشد.
قریشی در پایان یادآور شد: مشکلات تنها به یک موضوع ختم نمی‎شود، مسئله صنعت کشور کلان بوده و در واقع مربوط به یک زنجیره معیوب است. به هر روی، امیدواریم تغییراتی در سیاست‎های کلان کشور به‌وجود‌اید که تولیدکنندگان بتوانند بدون دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند و متولی صنعت با برنامه‎ریزی‎های درست زمینه کار با فراغ‌‎بال را برای صنعتگران فراهم کنند. اگر چنین شرایطی فراهم شود به‌طور قطع، سود آن نصیب جامعه و اقتصاد کشور خواهد شد.