ساخت‌و‌ساز، محرک مصرف سازه‌های فولادی در خاورمیانه

به گزارش آرتین پولاد: سازه‌های فولادی بخش بزرگی از دست ساخته‌های بشر را در می‌گیرد. سازه‌های فولادی در کشورهای مختلف ساخته شده و مورد تجارت قرار می‌گیرند؛ به‌نحوی که میانگین سالانه تجارت سازه‌های فولادی حدود ۱۸ میلیون تن در سال برآورد شده است. این بخش از تجارت جهانی شامل محصولات متنوعی از سازه‌های فولادی بزرگ مانند سازه‌های عظیمی که در ساخت استادیوم‌های ورزشی، مراکز خرید، برجهای رادیویی و… به‌کار می‌رود، تا انواع سازه‌های فلزی کوچک مثل نرده، پله، درب، پنجره و حتی پل‎‌ها و دکل‌های فلزی را شامل می‌شود. چین و آلمان از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و ایالات متحده بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در جهان است. طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷، واردات خاورمیانه به‌طور میانگین حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی را به‌خود اختصاص داد. عربستان و امارات بزرگ‌ترین واردکنندگان منطقه بودند.

ساخت‌و‌ساز ساختمانی عمده‌ترین محرک رشد تجارت سازه‌های فولادی است. در نمودار شماره ۱ روند واردات سازه‌های فولادی به منطقه خاورمیانه طی سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نشان داده شده است. همان‌طور که در نمودار دیده می‌شود، کشور عربستان با میانگین واردات ۵۹۰ هزار تن سازه فولادی در سال (در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷) سالانه حدود ۳۰ درصد از واردات در منطقه را به نام خود ثبت کرده است. امارات متحده عربی، چین و بحرین تأمین‌کننده بازار عربستان در بازه ذکر شده بودند. پروژه‌های ساختمانی و توسعه زیرساخت‌های شهری در سال‌های اخیر، محرک مصرف محصولات پایانی فولاد همانند سازه‌های فولادی در عربستان است. این کشور با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی به خصوص در سال‌هایی که قیمت نفت در اوج بود (سال‌ ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵)، پروژه‌های ساخت و ساز را با سرعت پیش می‌برد؛ اما بعد از کاهش قیمت نفت و تنش‌های سیاسی این کشور در منطقه با قطر و یمن، بودجه‌های بخش عمران این کشور محدود شده و این عامل، ترمز ماشین پر شتاب توسعه بخش عمران و ساخت و ساز عربستان را فشرده است.

واردات سازه‌های فولادی منطقه نیز در تأثیر مستقیم از کاهش میزان واردات عربستان در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، روند کاهشی به خود گرفته است. میانگین سهم واردات منطقه از تجارت جهانی در بازه ذکر شده ۱۲ درصد است. مجموعا حدود نیمی از واردات سازه‌های فولادی توسط کشورهای عربستان و امارات متحده عربی انجام شده است. کویت، قطر، عمان و عراق نیز سایر واردکنندگان منطقه هستند.

نمودار شماره ۲ ترکیب کشورهای صادرکننده سازه‌های فولادی در منطقه خاورمیانه و سهم صادرات این منطقه از تجارت جهانی را نشان می‌دهد. خاورمیانه با میانگین صادرات حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن محصولات فولادی سازه‌ای، سهم ۸ درصدی از صادرات جهانی این محصولات را در اختیار دارد. ترکیه و امارات متحده عربی بازیگران اصلی صادرات در منطقه هستند؛ در بازه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ مجموعا ۷۰ درصد صادرات منطقه توسط ترکیه و امارات متحده عربی صورت گرفت. مقصد صادراتی ترکیه، کشورهای عراق، ترکمنستان و آذربایجان و مقصد صادرات امارات متحده عربی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و در برخی سال‌ها کشورهای اروپایی و آمریکا بود.

شکل‌پذیری مناسب فولاد به همراه مقاومت سازه‌ای مناسب این ماده، تنوع زیادی به محصولات تولیدی از آن بخشیده است. طراحی سازه‌های مقاوم‌تر، سهولت و سرعت بیشتر در اجرا، مصرف فولاد را در گذر زمان و در رقابت با مواد مهندسی جدیدتر به چالش نکشانده است و محصولات سازه‌ای فولادی همچنان در دنیا پر تقاضا هستند. کشورهای در حال توسعه در آینده به دلیل رشد بخش ساخت و ساز، بازار بالقوه محصولات سازه‌ای خواهند بود.

 

منبع: اخبار فلزات