سرانه مصرف فولاد امارات؛ ۳/۵ برابر سرانه مصرف جهانی

به گزارش آرتین پولاد: اصلاح ساختار شهری و سرمایه‌گذاری‌های کلان دهه اخیر در ساخت و ساز شهری و توسعه زیرساخت‌ها، علت اصلی روند صعودی مصرف فولاد خام در امارات متحده عربی طی سال‌های اخیر بوده است. به‌طوری که دوبی در حال حاضر یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای دنیاست و نرخ گردشگرپذیری بالایی دارد. به‌واسطه این عوامل، مصرف فولاد خام امارات متحده عربی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به‌طور میانگین سالانه ۷ میلیون و ۷۸۴ هزار تن برآورد شده است که با توجه به جمعیت این کشور که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۰ میلیون نفر بود، بسیار قابل توجه است. سرانه مصرف فولاد خام این کشور، طی این سال‌ها به‌طور میانگین حدود ۸۶۴ کیلوگرم به‌ازای هر نفر بوده است که بیشترین سرانه مصرف دنیا است.

کشور امارات از یک کشور سنتی عرب به کشوری پیشرفته و دارای مناطق آزاد تجاری برای جذب سرمایه از سرتاسر دنیا تبدیل شده است، به همین دلیل روند مصرف فولاد در این کشور در سال‌های اخیر پرشتاب بوده و سرانه مصرف این کشور بسیار بالاتر از میانگین دنیا و خاورمیانه و حتی بسیار بالاتر از کشورهای توسعه یافته است. در نمودار شماره ۱ مصرف و سرانه مصرف فولاد خام امارات قابل مشاهده است. مصرف ظاهری در سمت چپ نمودار و سرانه مصرف فولاد خام در سمت راست مشخص است.

همان‌گونه که در نمودار شماره ۱ دیده می‌شود، مصرف ظاهری این کشور با سرعت رشد مرکب سالانه ۲ درصد از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ رشد کرده و از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است و اگر این روند تا سال ۲۰۲۰ ادامه‌دار باشد مصرف ظاهری تا آن سال به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید و به تبع آن سرانه مصرف این کشور به بالای هزار کیلوگرم بر نفر خواهد رسید که با توجه به پروژه‌های تعریف شده برای صنایع فولاد و رویداد‌های عظیمی مانند Word Expo قابل قبول است.

به طور کلی می‌توان گفت که صنایع فولاد امارات متحده عربی همانند سایر کشور‌های حاشیه خلیخ فارس برپایه آهن اسفنجی گسترش یافته است و سیاست تولیدی این کارخانجات اخذ بالاترین استانداردهای جهانی و اروپاست و محصولات تولیدی عمدتا با بالاترین استانداردها در بازارهای داخلی و منطقه‌ای عرضه می‌شوند. با توجه به نیاز داخلی امارات، سرمایه‌گذاری‌ها تاکنون عمدتا بر تولید فولاد ساختمانی و مقاطع استوار بوده است، اما با بررسی طرح‌های توسعه‌ای فولاد این کشور به‌نظر می‌رسد در آینده نزدیک، بخشی از تولیدات به تولید مقاطع سنگین نیز ارتقا پیدا کند.

 

منبع: اخبار فلزات