سهم عظیم فولادی ها در بازدهی بورس ۹۶

به گزارش آرتین پولاد: بررسی عملکرد یکساله برخی از فولادسازهای بزرگ نشان می‌دهد که ارتقای آمار تولید و صادرات طی سال ۹۶، اهرم قوی رشد سودآوری آنها بوده است. با این وجود، عملکرد چهار ماهه نخست سال جاری این نمادها نیز از افزایش ارقام مولفه های سودآور حکایت دارد.

شرکت های فولادی در سال ۹۶ به عنوان یکی از گروه‌های اثرگذار بر رشد شاخص کل مطرح بودند. انعکاس رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها از جمله مس و فولاد در صورت‌های مالی اغلب آن‌ها، باعث شد تا مجامع سالانه این نماد ها با سودآوری مطلوب برای سهامداران همراه باشد.
همچنین بررسی عملکرد یکساله برخی از فولادسازهای بزرگ نشان می‌دهد که ارتقای آمار تولید و صادرات طی سال ۹۶، اهرم قوی رشد سودآوری آنها بوده است.
با این وجود، عملکرد چهار ماهه نخست سال جاری این نمادها نیز از افزایش ارقام مولفه های سودآور حکایت دارد. اما این روزها موضوع تعیین و تکلیف نرخ دلار در صورت‌های مالی آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است موضوعی که میتواند چشم انداز این شرکت‌ها را دستخوش تغییرات جدی کند.
در دومین گزارش سلسله وار (اولین گزارش بررسی عملکرد شرکت‌های پتروشیمی در سال ۹۶)، به بررسی فعالیت شرکت‌های فولادی در سال گذشته پرداخته است.
رشد چشمگیر تولید در (فولاد)
شرکت فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین شرکت فولادی کشور به شمار می رود، علاوه بر این (فولاد) یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه است. بنابر آمارها، از کل فولاد تولید شده در کشور طی سال ۹۶، سهم فولاد مبارکه ۴۵ درصد بوده است.
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۹۶، ۸۰۴ ریال سود به ازای هر سهم ساخت و تعدیل مثبت ۱۹۰ درصدی را به ثبت رساند. همچنین این شرکت از سود حاصل، ۲۵۰ ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.
(فولاد) در سال گذشته توانست از مرز تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد خام عبور کند. همچنین این شرکت طی مدت مزبور از اولین و بزرگترین گندله سازی شرق کشور در سنگان خراسان رضوی بهره برداری کرد. تولید فولاد این شرکت در سال ۹۶ ، در مقایسه با سال قبل تر ۱۲.۷ درصد رشد داشته است.
بنا بر گفته های مدیرعامل در مجمع سالانه، میزان رشد عملکرد تولید سال ۹۶ این شرکت در مقایسه با سال ۹۵ در محصولات آهن اسفنجی بیش از ۱۰ درصد، تختال ۱۵ درصد، کلاف گرم ۷ درصد، کلاف سرد ۹ درصد، کلاف قلع اندود ۴.۲ درصد، کلاف گالوانیزه ۴.۶ درصد، کلاف رنگی۳.۶ درصد، تحویل به مشتری ۱۴ درصد و محصولات ویژه ۱۱.۵ درصد بوده است.
مدیرعامل این شرکت همچنین در مجمع اعلام کرد که فولاد مبارکه دو پروژه منعقد شده با اروپا در دست اقدام دارد که در مراحل اخذ فاینانس است. انجام این پروژه‌ها الزامی بوده و چه از طریق فاینانس خارجی یا تامین مالی داخلی باید انجام شود. توسعه فولاد هرمزگان از ۱.۵ به ۳ میلیون تن یکی از این پروژه‌ها است. پروژه دیگر نورد گرم شهید خرازی برای تولید ورق گرم با ظرفیت سه میلیون تن از اسلب‌های مازاد تولیدی شرکت است.
یادآور می شود این شرکت بزرگ فولادی طی چهارماهه ابتدایی سال جاری از فروش محصولات، ۶۵۶۳ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. همچنین شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سه ماهه منتهی به خرداد ٩٧ برای هر سهم ٢١٩ ریال سود محقق کرد. فولاد در مدت مشابه سال قبل ١٢١ ریال سود برای هر سهم شناسایی کرده بود. علت اصلی افزایش ٨١ درصدی سود در سه ماهه نخست ٩٧ نسبت به مدت مشابه قبل را می توان ناشی از رشد ۴٢ درصدی درآمدهای عملیاتی و ٣٠٨ درصدی سایر درآمدهای عملیاتی دانست.
کاوه جنوب کیش و حل مشکل تامین آب
در میان شرکت های فولادی بورس، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بیشترین تعدیل مثبت را به همراه داشته است. به این ترتیب این شرکت با سود ۲۲۸ ریالی به ازای هر سهم در سال ۹۶، تعدیل ۱۶۵۴ درصدی را نسبت به سال ۹۵ داشته است. (کاوه) در مجمع عمومی سالیانه که طی روزهای اخیر برگزار شد ۱۴۵ ریال سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.
این شرکت در سال گذشته تولید آهن اسفنجی را ۵۵ درصد افزایش داد و رکود جدیدی را به ثبت رساند. همچنین صادرات در سال مزبور به ۳۷۲ میلیون دلار رسید که عمده آن در بخش آهن اسفنجی و بیلت صورت گرفت. سهم کاوه از کل تولید داخلی بیلت و بلوم در سال ۹۵ معادل ۶.۶ درصد بود که در سال ۹۶ به ۷.۹ درصد رسید. همچنین سهم کاوه از صادرات به خارج در سال ۹۵ حدود ۱۳ درصد بود که به ۲۰ درصد در سال ۹۶ ارتقا یافت.
از مهم ترین برنامه های این شرکت برای سال جاری پروژه تامین آب است که از ۶ پروژه مختلف تشکیل شده است. مدیرعامل این شرکت در مجمع سالانه با بیان پیشرفت فیزیکی ۸۹ درصدی ، از تولید ۵۵ هزار مترمکعب آب صنعتی در این پروژه خبر داد.
فولاد خوزستان و برنامه حفظ سهم تولید
شرکت فولاد خوزستان نیز سال موفقی را پشت سر گذاشت و توانست تعدیل مثبت ۱۵۲ درصدی را نسبت به سال ۹۵ به ثبت برساند. برهمین اساس (فخوز) به ازای هر سهم ۱۱۲۵ ریال سود در سال گذشته ساخت که از این رقم ۷۵۰ ریال را میان سهامداران تقسیم کرد. بر اساس داده های منتشر شده از سوی این شرکت، علت اصلی افزایش ١۵٢ درصدی سود در سال ٩۶ نسبت به سال قبل را می توان ناشی از رشد ۴٩ درصدی درآمدهای عملیاتی و افزایش در سایر درآمدهای عملیاتی دانست.
بنا بر اطلاعات بدست آمده از مجمع این شرکت، فولاد خوزستان در برنامه‌های جدید امسال خود به دنبال هدف حفظ سهم تولید در چشم انداز ۱۴۰۴ فولاد کشور است. بنابراین برنامه‌های ارتقای بهره‌وری و توسعه ظرفیت‌های تولید و زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داد.
از مهمترین خبرهای این شرکت در سال جاری انعقاد قرارداد با شرکت های دو کشور آلمان و اسپانیا است. گروه اعزامی در این سفر، مذاکرات با شرکت‌های اشمیت کلمنتس بیلبائو در اسپانیا و سالزگیتر در شهر دوسلدورف آلمان انجام داده‌اند.
شرکت فولاد خوزستان در چهار ماهه نخست سال مالی ۹۷ از فروش محصولات خود ٢٩٢٢ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. هم چنین در تیر ماه مبلغ فروش این شرکت به حدود ٧٣٩ میلیارد تومان رسید. یادآور میشود، مبلغ فروش فخوز در مدت ۴ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴٧ درصد رشد داشته است.
فروش بیش از انتظار در (ارفع)
فولاد ارفع دیگر شرکت فولادی است که سال ۹۶ را با تعدیل مثبت ۱۴۵ درصدی به پایان رساند. سود حاصل از هر سهم برای این شرکت در سال گذشته ۸۹۳ ریال برآورد شد که از این رقم سود تقسیمی میان سهامداران ۹۰۰ ریال به تصویب رسید.
شرکت آهن و فولاد ارفع تولید کننده شمش فولاد به روش احیای مستقیم است. همچنین این شرکت فولاد سازی به روش ذوب و ریخته گری، تولید انواع قطعات فلزی هندسی را انجام می‌دهد. بزرگترین سهامدار این شرکت چادرملو، با سهم بیش از ۴۳ درصد است. (ارفع) دارای دو واحد مجزای تولید آهن اسفنجی و شمش فولادی است که ظرفیت اسمی هر یک از این واحدها ۸۰۰ هزار تن در سال است.
مبلغ فروش (ارفع) در سالی که سپری شد حدود ۱۳۴۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ از پیش بینی شرکت ۲ درصد بیشتر بود. بر اساس داده‌ها ، میزان تولید شمش (ارفع) نسبت به سال ۹۵ رشدی نزدیک ۱۱ درصد داشته است و در زمینه تولید آهن اسفنجی نیز شرکت توانست با تولید ۸۵۰ هزار تن فراتر از ظرفیت اسمی برود.
یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در خصوص شرایط شرکت در سال ۹۷ مربوط به هزینه تامین آب است. مشکلی که گریبان دیگر شرکت‌های فولادی را نیز گرفته است. در این خصوص مدیرعامل این شرکت در مجمع سالیانه ازتامین آب از تصفیه خانه‌های پساب خبر داد. همچنین شرکت چاه‌های آبی در اطراف کارخانه دارد که اجازه استفاده از این چاه‌های آب را ندارد، اما با وجود مشکل کم آبی انتظار دارد در سال جاری از این آب استفاده کند.
فولاد ارفع همچنین در مجمع سالیانه اعلام کرد، با توجه به بالا بودن نرخ سود تسهیلات، الویت شرکت جهت تأمین منابع سرمایه در گردش، تأمین مالی از طریق فروش محصولات خواهد بود.
یاد آور می‌شود، شرکت آهن و فولاد ارفع در ۴ ماهه نخست سال مالی جاری از فروش محصولات خود ٧٠٣ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. هم چنین در تیر ماه مبلغ فروش این شرکت به ٢۵۴ میلیارد تومان رسید. مبلغ فروش ارفع در مدت ۴ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٩١ درصد رشد داشته است.
رشد تولید گندله در فولاد خراسان
شرکت فولاد خراسان یکی از شرکت های بزرگ فولاد سازی کشور است که انواع میلگرد (محصولات سبک ساختمانی)، شمش و آهن اسفنجی را تولید می کند. مهمترین محصول شرکت، محصولات سبک ساختمانی (انواع میلگرد و تیرآهن) است که ۹۳ درصد ترکیب مبلغ فروش را به خود اختصاص داده است.
(فخاس) سال ۹۶ را با تعدیل مثبت ۵۶ درصدی در سود دهی به پایان رساند. این شرکت به ازای هر سهم ۲۰۳ ریال سودآوری داشت که ۱۸۵ ریال به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم کرد.
به گفته مدیرعامل فولاد خراسان در مجمع عمومی سالانه، در سالی که گذشت در فولاد خراسان یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد که شامل فولادسازی شماره ۲ با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد تومان و کارخانه گندله‌سازی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان که تست سرد آن در سال گذشته انجام شد.
فولاد خراسان در سال گذشته توانست به رشد ۱۷ درصدی در تامین گندله و همچنین رشد ۲۲ درصدی در تولید فولادسازی برسد. گزارش هیات مدیره این شرکت همچنین حکایت از افزایش ۱۸ درصدی تولید آهن اسفنجی در سال گذشته می‌دهد. البته «فخاس» در تولید میلگرد نیز کاهش نسبتا کمی در تولید داشت که علت آن تولید محصول ریز بار با توجه به درخواست بازار اعلام شد.
همچنین بر مبنای آمار ارایه شده فروش محصول‌های «فخاس» ۲۷ درصد رشد داشت و در سال گذشته ۶۳۹ هزارتن محصول به فروش رسید. این در حالی است که ۵۳۰ هزارتن تولید وجود داشت و مابقی مربوط به فروش موجودی انبار‌ها بود و در فروش شمش ۱۹۷ درصد رشد حاصل شد.
شرکت فولاد خراسان در ۴ ماهه نخست سال مالی ٩٧ از فروش محصولات خود ٨١٩ میلیارد تومان درآمد کسب کرد. هم چنین در تیر ماه مبلغ فروش این شرکت به بیش از ١٩١ میلیارد تومان رسید. مبلغ فروش فخاس در مدت ۴ ماهه سال ٩٧ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۶ درصد رشد داشته است.
ذوب آهن در یک قدمی خروج از زیان
یکی از سه فولاد ساز اصلی کشور شرکت ذوب آهن اصفهان است. ذوب آهن طی سال های اخیر کش و قوس های مالی بسیاری داشته است. با این وجود این شرکت توانسته زیان سال ۹۶ را تا حدی کاهش دهد.
(ذوب) در سال ۹۶ به ازای هر سهم ۳۶ ریال سود ساخت و تعدیل منفی شرکت را نسبت به سال قبل تر به ۱۱۶ درصد تقلیل داد. یکی از مهمترین تحولات این شرکت فرابورسی در سال گذشته تغییر در تیم مدیریتی و مدیرعامل شرکت بود.
این شرکت توانست بالاترین آمار معاملات سهام را در سال ۹۶ به خود اختصاص دهد. مجمع سالانه این شرکت در حالی در روزهای تیرماه برگزار شد که مدیرعامل جدید این شرکت از پیگیری ها برای خروج هر چه سریعتر از ماده ۱۴۱ خبر داد.
مهمترین برنامه کنونی شرکت رسیدن به تولید ۶ میلیون تن فولاد تا پایان سال ١۴٠۴ است، ذوب در این هدف‌گذاری در نظر دارد با برخی شرکت‌های جنوبی کشور مشارکت داشته باشد. از این مقدار، تولید ۲.۵ میلیون تن تا پایان سال ٩٧ و ۴ میلیون تن تا پایان سال ١۴٠٠ در دستور کار شرکت است.
براساس آخرین تعدیل پیش بینی بودجه، تولید کک در ذوب آهن با کاهش یک درصدی و چدن مذاب با کاهش ۰.۴ درصدی مواجه بوده است. همچنین شمش آماده شرکت دو درصد کاهش داشته است.
همچنین در این مجمع گفته شد ۳۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات ذوب آهن با طلب‌های تامین اجتماعی از دولت تهاتر می‌شود، در همین راستا قرار است ذوب سبدی ارایه دهد که به چه صورت این تهاتر انجام شود.
یادآور می شود درآمد فروش ذوب آهن اصفهان در ۴ ماهه نخست سال مالی ٩٧ با رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به حدود ١،۶٠٨ میلیارد تومان رسید. ذوب آهن اصفهان در ٣ ماهه منتهی به خرداد ٩٧ برای هر سهم ١٩ ریال سود محقق کرد. ذوب در مدت مشابه سال قبل ٢٠ ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده بود. علت اصلی تبدیل زیان به سود در سه ماهه نخست ٩٧ نسبت به مدت مشابه قبل را می توان ناشی از رشد ۴٩ درصدی درآمدهای عملیاتی دانست.