صادرات موادمعدنی و کمبود آن، بسیاری از واحدهای بزرگ فولادی را تحت‌تأثیر قرار داده‌است

به گزارش آرتین پولاد: صادرات مواداولیه که اساساً زمینه کمبود و ایجاد مشکلات در واحدهای فولادسازی را به دنبال دارد از جمله بزرگترین موانعی است که امروزه بسیاری از واحدهای بزرگ فولادی با آن دست به گریبان هستند.

دکتر علی امرایی، مدیرعامل فولادسنگان با اعلام این مطلب، با اشاره به اینکه کمبود مواداولیه از جمله کنسانتره یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای گندله‌سازی در کشور است، به‌گونه‌ای که فعالیت واحدهای فعال کشور از جمله فولادسنگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، گفت: به عنوان مثال امروزه واحدی که روزانه قادر است ۱۶هزار تن محصول تولید کند به دلیل عدم تأمین کنسانتره روزانه ۱۰ تا ۱۲ هزار تن گندله تولید می‌کند، این بدان معناست که عملاً ۳۰درصد ظرفیت آن واحد خالی می‌ماند.
وی با اعلام اینکه کمبود کنسانتره برای واحدهایی مانند سنگان می‌تواند زنجیره تولید شرکت فولادمبارکه را تحت‌تأثیر قرار دهد، خواستار جدیت در جلوگیری از خروج مواداولیه ازجمله سنگ‌آهن و کنسانتره به خارج از کشور شد.
امرایی در خصوص گزارش یکی از نهاد رسمی کشور که طی آن اعلام شده مازاد نیاز کشور صادر می‌شود، تصریح کرد؛ متأسفانه ارایه آمار و اطلاعات نادرست به سازمان‌ها و ارگان‌های تصمیم‌ساز کشور زمینه سواستفاده برخی را فراهم می‌کند، امروز صنعت فولاد کشور از کمبود مواداولیه رنج می‌برد، آنگاه برخی در گزارش‌های خود اظهار می‌دارند که (مازاد نیاز صادر می‌شود) در حالی‌که حال و روز صنعت فولا گواه کمبود مواداولیه است.
مدیرعامل فولادسنگان ورود واحدهای معدنی به حوزه تولید فولاد را از جمله دیگر مشکلات دانست و تأکید کرد که قرار بود از ابتدا مواداولیه واحدهای فولادی از محل معادن بزرگ تأمین شود، اما امروز ورود آنها به حوزه تولید فولاد، باعث شده شرکت‌های عظیمی مانند مبارکه با کمبود مواداولیه مواجه شوند.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال واحد کنسانتره‌سازی این مجموعه وارد مدار می‌شود، افزود: در حال‌حاضر موضوع یادشده (کمبود سنگ‌آهن و مواداولیه) به یکی از چالش‌های پیش‌رو تبدیل گردیده و دغدغه بسیاری را فراهم کرده است.
امرایی کمبود سنگ، موضوع ایجاد ریل و تأمین آب را سه چالش اساسی صنعت به ویژه در منطقه سنگان دانست و گفت: هم‌اینک در منطقه یادشده معادن و شرکت‌های معدنی زیادی فعال هستند و در فولادسنگان روزانه حداکثر ۸هزار تن محصول یا مواداولیه با ریل قابل جابجایی است، ولی اگر با ظرفیت کامل اقدام به تولید شود و یا طرح‌های توسعه منطقه به نتیجه برسد، خطوط ریلی به هیچ‌وجه پاسخگو نخواهد بود.
گفتنی است، منطقه سنگان هم‌اینک توانایی تولید ۱۷ میلیون تن گندله و ۱۷/۵میلیون تن کنسانتره را در خود جای داده است.
مدیرعامل شرکت فولادسنگان با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا ۳۰ تا ۵۰ درصد موادمعدنی از طریق ریل حمل می‌شود ولی در کشور ما طبق آمارها و شواهد موجود فقط ۷ درصد ریلی و ۹۳ درصد جاده‌ای است، افزود: حمل موادمعدنی از طریق جاده ضمن ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، استهلاک زیرساخت‌ها و از بین بردن منابع مالی کشور، مشکلات نیروی انسانی و هم‌چنین تصادفات و… را افزایش می‌دهد، بنابراین ضروریست مسؤولان کشور توسعه ریلی را جز اولویت‌های برنامه‌های خود قرار دهند.
وی در ادامه لزوم توجه بیشتر به کار اکتشاف موادمعدنی توسط سازمان‌های مسؤول ازجمله ایمیدرو را یادآور شد و گفت: بدون‌شک در صورت توسعه اکتشافات بخش عمده‌ای از نگرانی‌ها بابت تأمین سنگ مرتفع خواهد شد.
وی هم‌چنین موضوع کمبود آب در منطقه سنگان و ضرورت توجه مسؤولان به تأمین آب مورد نیاز واحدهای معدنی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد که زنجیره فولاد ۲۰ درصد آب را تا مرحله گندله‌‎سازی مصرف می‌کند در حالی‌که تأمین همین میزان آب هم برای ما مشکل است، این درحالی است که فولادسنگان با احداث سیستم فیلترپرس سعی کرده ۷۰ تا ۸۰ درصد آب مصرفی را به چرخه تولید بازگرداند، لذا موضوع کمبود آب نیز باید مدیریت شود تا طی آن با اتخاذ تدابیری اساسی، برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی برای آن صورت گیرد.
شایان ذکر است، شرکت صنایع معدنی فولادسنگان اولین شرکت تولیدکننده گندله و نیز مجری احداث بزرگترین واحد کنسانتره‌سازی در شرق کشور، هر کدام به ظرفیت ۵ میلیون تن در سال است.
گفتنی است، این شرکت برای ۱۱۰۰ نفر بطور مستقیم و برای ۵۰۰۰ نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است، که از این ۱۱۰۰ نیرو هم اکنون ۵۰۰ نفر در واحد گندله‌سازی مشغول به کار هستند و ۶۰۰ نفر دیگر با راه‌اندازی واحد تولید کنسانتره در آینده نزدیک مشغول به کار خواهند شد.
در این کارخانه هم‌چنین ۱۰۵۰ نفر نیروی پیمانکار در واحد کسانتره‌سازی در دو شیفت در حال کار هستند که ۹۰ درصد آنها بومی هستند.