صنایع معدنی یکی از بهترین جایگزین‌های نفت

به گزارش آرتین پولاد: معاون وزیر صمت گفت: صنایع معدنی از بهترین جایگزین‌های نفت محسوب می‌شود و در تحریم‌ها افزایش تولید هم داشته است.

بهادر احرامیان نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد و داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امشب ۸ اردیبهشت ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی مشکلات توسعه صنعت فولاد در سال جهش تولید پرداختند.
داریوش اسماعیلی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایران با قرار گیری بر روی کمربند کوه زایی بسیار مستعد بخش معدن است گفت: اگر بتوانیم مانند برخی از کشور‌های دیگر خوب از این پتانسیل استفاده کنیم می‌توانیم فرصت ساز باشیم.
او با اشاره به اینکه دولت و مجلس و همه نهاد‌های دیگر اثر گذار در کشور به این درک و فهم مشترک رسیده اند که فرمایش مقام معظم رهبری کارشناسانه، مدبرانه و هوشمندانه است افزود: معدن و صنایع معدنی یکی از بهترین جایگزین‌های نفت محسوب می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از زمانی که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح فرمودند باید بتوانیم بر روی پای خود در بحث اقتصاد بایستیم ادامه داد: کشور‌های خارجی اراده کردند که ما را تحریم کنند لذا نباید تسلیم شویم.
او با اشاره به اینکه ما در سال ۱۳۹۸ یکی از سخت‌ترین سال‌ها را به لحاظ تحریم از سوی آمریکا و همپیمانانش پشت سر گذاشتیم خاطرنشان کرد: در بحث معدن مفتخریم که نه تنها از میزان تولید کم نشد بلکه به تولیداتمان هم نیز اضافه شده است به طوریکه در بخش فولاد توانستیم صادرات را افزایش دهیم لذا کلاً ۲۵ درصد کل زنجیره ارزش صادرات غیر نفتی به منابع معدنی اختصاص یافت و رشد زنجیره فولاد نزدیک ۲۰ تا ۲۵ درصد شد. برای سال ۹۹ نیز چشم‌انداز خوبی را پیش بینی کرده ایم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌های وزارت صمت حرکت به سوی انتهای زنجیره تامین است افزود: انتهای زنجیره یعنی محصول به دست مردم می‌رسد و مردم باید آن را مصرف کنند .
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال ۹۸ علیرغم تحریم‌های گسترده تولید ما در حوزه معدن افزایش یافت ادامه داد: در بخش معدن برای سال ۹۹، ۲۵ درصد افزایش تولید محصولات را هدف گذاری کرده ایم و در بخش اکتشاف ۲۰ درصد به ذخایرمان اضافه خواهیم کرد.
اسماعیلی با اشاره به اینکه ما در حال تولید شمش هستیم گفت: صنعت فولاد ایران ۴۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کند لذا سرانه گازی که به مجموعه فولاد می‌رسد ۴ هزار و ۷۶۹ میلیارد تومان می‌شود این در حالی است که اگر قیمت نفت ۵۰ تا ۷۰ دلار را مبنا قرار دهیم این یارانه به ۱۵ هزار میلیارد می‌رسد.
او ادامه داد: در مملکتی که یارانه از جیب مردم داده می‌شود نمی‌توان پذیرفت که قیمت فروش یک کالا در بورس بالاتر از قیمت جهانی باشد لذا ما هر موردی را که ابطال کرده ایم بالاتر از قیمت جهانی بوده است.
در ادامه برنامه احرامیان نایب رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه با تولید ۲۷ میلیون تن فولاد جایگاه دهم جهان را داریم افزود: پیش بینی می‌شود تاصادرات فولاد به ۲۷ تا ۳۰ میلیون تن برسد.
او با اشاره به اینکه هنوز در حال بررسی تبعات ویروس کرونا هستیم گفت: پیش بینی می‌شود حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی با افت مواجه شود. صنعت فولاد کشور در جایگاه خوبی قرار دارد و توانسته رتبه خوبی را کسب کند.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه ده میلیون تن صادرات انواع محصولات فولادی داریم ادامه داد: اکنون در جایگاه خوبی قرار داریم به طوری که بخش فولاد به خوبی می‌تواند پشتیبان صنایع دیگر در سال جاری باشد.
او با اشاره به اینکه ما می توانیم تقاضای داخلی را پوشش دهیم افزود: واحدهای فولادی فقط انرژی مصرف نمی کنند بلکه انرژی های دیگر را هم نیز مصرف می کنند، انرژی ما بسیار ارزان است ولی آیا سرمایه در ایران ارزان است ؟ جمع هزینه انرژی و تامین مالی برای تولید کننده ایرانی نزدیک هزینه های کشورهای اروپایی است.
احرامیان با بیان اینکه نوع مداخلات به اختلافات دامن می‌زند و رسالت ما با ارزان نگه داشتن قیمت فولاد تقویت تقاضای داخلی است ادامه داد: از سال ۹۴ تا سال ۹۶ میلگرد ایران ارزان ترین میلگرد دنیا بود.