عدالت‌محوری، حلقه مفقوده طرح‌های فولادی

به گزارش آرتین پولاد: محمدحسن عرفانیان آسیایی، مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌گستر پارس در خصوص لازمه‌های پیشرفت اقتصاد کشور صنعت فولاد گفت: از ابتدای انقلاب قرار بود کشور ما اقتصادمحوری را از کارهای خود کنار بگذارد و عدالت‌محوری را منشا نگاه و برنامه‌های مدیران و قوانین قرار دهد. اما متاسفانه این استراتژی در حد شعار باقی ماند و قوانین، بانک‌ها و طرح‌ها اقتصادمحور شدند. حتی دولت، وزارتخانه‌ها و مجلس نیز اقتصادمحوری را در دستور کار خود قرار داند و به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شد. گرفتاری که اکنون در کشور وجود دارد ناشی از عدم توجه به عدالت‌محوری است.

عرفانیان به وضعیت صنعت فولاد اشاره و بیان کرد: قرار بود که آهن ابزار برپایی عدالت شود، اما صنعت فولاد نیز بنگاه اقتصادی شد. البته در فولاد مبارکه بنیان‌هایی برمبنای عدالت‌محوری قرار داده شده است که از طریق فولاد مبارکه همه استان‌های کشور حتی در مناطق محروم از آثار آن استفاده کنند.

وی افزود: در نمایشگاه فولاد سال ۱۳۹۶ تمام اجزای صنعت فولاد قابل مشاهده است، اما متاسفانه کشور ما هنوز نمی‌تواند این اجزا را با یکدیگر پیوند دهد. هنوز صنعت فولاد کشور ما باید به‌دنبال شرکت‌های خارجی باشد. در حالی که کشور ما از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی فن‌گستر پارس در خصوص پتانسیل‌های کشور ما در ایجاد صنعت فولاد خاطرنشان کرد: شرکت‌های مشاوره بسیار قوی در کشور ما وجود دارند که قادر به طراحی صنعت فولاد هستند، اما باز هم شاهد عدم استفاده از ظرفیت‌ها هستیم و به‌جای تکیه به درون، از شرکت‌های خارجی دنبال‌روی می‌شود. معلوم نیست کشور ما تا چه زمانی انحصار را خواهد شکست و به‌جای مصرف دلار، از پول ملی برای طرح‌های فولادی استفاده کند و مستقل شود.