فعالان عرصه فولاد، چشم انداز این صنعت را بررسی کردند

به گزارش آرتین پولاد: سومین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس با هدف بررسی چشم انداز فولاد، گندله و آهن اسفنجی در روز دهم اردیبشت ماه سال ۱۳۹۷ در محل مرکز همایش‌های هتل استقلال تهران برگزار شد. در این کنفرانس تعداد ۱۲ تن از فعالان عرصه سنگ آهن گندله و فولاد به بیان دیدگاه‌های خود در مورد چشم انداز این صنایع پرداختند. و در پایان نیز پنل تخصصی بررسی صنعت فولاد، گندله و آهن اسفنجی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

سومین کنفرانس بین‌المللی استیل پرایس با هدف بررسی چشم انداز فولاد، گندله و آهن اسفنجی در روز دهم اردیبشت ماه سال جاری در محل مرکز همایش‌های هتل استقلال تهران برگزار شد. در این کنفرانس تعداد ۱۲ تن از فعالان عرصه سنگ آهن گندله و فولاد به بیان دیدگاه‌های خود در مورد چشم انداز این صنایع پرداختند. و در پایان نیز پنل تخصصی بررسی صنعت فولاد، گندله و آهن اسفنجی کشور مورد بررسی قرار گرفت.

در آغاز سومین کنفرانس بین المللی استیل پرایس مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران، منصور یزدی‌زاده به تبیین جایگاه ایران و چشم‌انداز فولاد کشور پرداخت. یزدی‌زاده با بیان اینکه مصرف فولاد در کشور طی افق ۱۴۰۴ به ۳۰ میلیون تن خواهد رسید، ابراز داشت: این موضوع با رشد درآمدی ۲٫۵ درصدی و رشد اقتصادی ۴ درصدی و رشد ۵٫۵ درصدی در بخش معدن همراه خواهد بود و در ضمن موازنه زنجیره فولاد با نسبت ۲ به ۱ در از سنگ آهن به کنسانتره انجام می‌پذیرد.

در ادامه مراسم کنفرانس استیل پرایس، مدیر عامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به بررسی تاریخچه احیای مستقیم و روند توسعه آن در جهان و ایران پرداخت. اسدالله فرشاد تکنولوژی احیای مستقمی پرد را حاصل اعتماد به توان داخلی کشور دانست و آن را با تکنولوژی‌های مورد استفاده در دنیا مقایسه کرد.

یزدی زاده گفت: در تحقق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن نیاز خواهد بود و برای این رفع این نیاز تدابیری اندیشیده شده است و در پهنه اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومترمربع در کشور در سال‌های اخیر چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر سنگ آهن افزوده شده است.

یزدی‌زاده افزود: در حال حاضر ذخایر کلی زمین شناسی سنگ آهن کشور چیزی در حدود ۵ میلیارد تن پیش‌بینی شده است و میانگین عیار ذخایر کشور ۴۶ درصد است. با توجه به بررسی‌‌ها کشور می‌تواند پس از رسیدن به افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، تا ده سال نیاز سنگ آهن زنجیره فولاد خود را تامین کند. برای تکمیل زنجیره در افق مذکور ۸٫۱۷۱ میلیون یورو و در بخش زیر ساخت نیز ۱۳٫۲۹۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری مورد نیاز خواهد بود.

در ادامه مراسم کنفرانس استیل پرایس، مدیر عامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان به بررسی تاریخچه احیای مستقیم و روند توسعه آن در جهان و ایران پرداخت. اسدالله فرشاد تکنولوژی احیای مستقیم پرد را حاصل اعتماد به توان داخلی کشور دانست و آن را با تکنولوژی‌های مورد استفاده در دنیا مقایسه کرد.

پس از آن محسن محمدی، مدیر تامین و تدارکات شرکت معدنی و صنعتی گلگهر چالش‌ها و محدودیت‌های لجستیکی در زنجیره فولاد را مورد ارزیابی قرار داد. محمدی ابراز داشت: در چرخه فولاد در کشور به دلیل پراکندگی واحدهای تولیدی در نقاط مختلف، هزینه‌های کلی تولید تحت تاثیر قرار گرفته است، لذا توجه به حمل و نقل ریلی برای نقل و انتقال مواد از نکات اساسی و مورد توجه است. با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ به و پس از آن به احتمال فراوان به واردات سنگ آهن نیاز خواهد بود و در نتیجه باید محل‌های مناسبی برای تخلیه مواد اولیه در کشور مورد آماده سازی قرار گیرد. حمل و نقل ریلی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است و عدم توجه به این موضوع منجر به توقف در تولید و وارد آمدن خسارات به بدنه صنعت خواهد شد.

در ادامه کنفرانس، احمد علیخانی مشاور عالی شرکت معدنی و صنعتی صبانور، به بیان سخنرانی تحت عنوان چشم انداز بازار سنگ آهن و فولاد پرداخت. علیخانی گفت آنالیزهای حساسیت اقتصادی بیانگر آن است که عدم قطعیت‌های اقتصادی منجر به ایجاد ضعفی اساسی در پیش‌بینی روند قیمت‌ها می‌شود.

در میانه مراسم نیز در جهت تقدیر از مدیر برتر فولادی کشور جایزه SEA (Steel Exellence Award) به اسدالله فرشاد، مدیر عامل شرکت فولاد غدیر ایرانیان تعلق گرفت.

پس از اعطای جایزه، امیر هومن کریمی، مدیر عامل شرکت نفت و گاز سرو، به ایراد سخنرانی با عنوان حمایت از دانش‌های نوین با هدف بسترسازی تولید انبوه پرداخته و حمایت از استفاده از دانش‌های جدید را زمینه‌ساز رشد و تعالی کشور دانست.

بهمن تجلی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان، ششمین سخنران کنفرانس استیل پرایس بود که تبیین مدل‌های پیش‌بینی بازار فولاد پرداخت. تجلی‌زاده استفاده از مدل‌های ریاضی برای پیش‌بینی روندهای بازار را جزئی ضروری و غیر قابل اغماض دانست و افزود: روند تغییرات قیمت و یا ثبات در آن و پیش‌بینی روند بازار و اثر آن صادرات ابزار بسیار مهمی در را پیش‌برد اهداف اقتصادی است.

پس از آن احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب آهن اصفهان، پیش‌نیازهای ایران برای حضور بیشتر در بازارهای صادراتی را به عنوان موضوع سخنرانی خود انتخاب کرد. دشتیانه با بیان اینکه اگر فکری اساسی برای صادرات فولاد کشور صورت نگیرد در چشم انداز ۱۴۰۴ با مازاد عرضه رو به رو خواهیم شد، افزود: چین همواره مهمترین محرک بازار فولاد دنیا بوده است در منطقه منا نیز ترکیه و سپس ایران بزرگترین سهم از تولیدات فولادی را به خود اختصاص داده‌اند. توجه به بازار صادراتی منطقه از جمله مهمترین اولیت‌های بازار نیازمندسیاست‌گذاری صحیح است. دو رقیب اصلی در بازار منطقه آفریقا، ترکیه و منطقه منا CIS هستند و رصد فعالیت‌های این دو به شناخت بهتر بازار صادراتی آفریقا منجر می‌شود چرا که در حال حاضر جایگاه ایران در منطقه منا تضعیف شده است. تسهیل صادرات، توسعه زیرساخت‌های صادراتی مانند بنادر، ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و دریافت استانداردهای بین‌المللی از جمله پیش‌نیازهای بسیار مهم برای بهبود وضعیت بازار صادراتی است.

فلیپ ادمونز، نماینده شرکت ام سون متالز، به عنوان سخنران خارجی، پس از احسان دشتیانه به بیان دیدگاه‌های خود در مورد پیش‌نیازهای ایران برای حضور بیش‌تر در بازارهای صادراتی پرداخت. ادمونز با بیان اینکه ایران مزیت‌های بسیار مناسبی برای بازار صادراتی خود دارد، اضافه کرد: مهمترین مساله در صادرات تولید محصول مرغوب است و کشور ایران محصولات بسیار مرغوبی دارد. باید توجه داشت که در کنار محصول مناسب باید خدمات صادراتی مناسبی را نیز ارائه کرد. کار کردن با ایران برای ما بسیار بهتر از بازارهای چین و هند است، چرا که این دو کشور به تعهدات خود به درستی عمل نکرده‌اند.

ادمونز در مورد اثر تصمیمات آمریکا بر فضای تجاری دنیا افزود: امروز سخنان فردی دیوانه در کاخ سفید فضای اقتصادی جهان را پیچیده‌تر کرده است. اما حتی اگر ایران نتواند به آمریکا صادرات داشته باشد، بازارهای بسیار مناسبی در سراسر جهان دارد.

پس از پایان سخنان آقای ادمونز، سلمان سنگی، نماینده تجاری گروه سارایه به ایراد سخنرانی در موضوع آخرین نوآوری‌های هوشمند در فولادسازی پرداخت. وی گفت: استفاده از آخرین فناوری‌ها و نیز Big Data در واحدهای فولادسازی در کنار الگوریتم‌های هوش مصنوعی منجر به افزایش بهره‌وری می‌شود.

علیرضا ابراهیمی، مدیر برنامه‌ریزی، توسعه و تکنولوژی هلدینگ میدکو، سخنران بعدی کنفرانس بود که به بیان دستاوردهای این شرکت و نیز چالش موضوع آب پرداخت. ابراهیمی گفت: صنعت کشور تنها ۲ درصد از آب کشور را به خود اختصاص می‌دهد بخش خانگی ۶ درصد و بخش کشاورزی نیز ۹۲ درصد آب را مورد استفاده قرار می‌دهد.

در فولادسازی‌های مدرن کشور از سیستم های چرخه بسته در تولید فولاد استفاده می‌شود و میزان مصرف آب برای تولید هر کلیوگرم فولاد ۶ لیتر است.

ابراهیمی با بیان اینکه ارزش افزوده بخش صنعت بسیار بیشتر از کشاورزی در مقابل میزان آب مصرفی آن‌هاست گفت باید از بخش کشاورزی به سمت صنعت حرکت کرد. چرا که در صنعت ۱۰۰ برابر بیش‌تر از کشاورزی ارزش افزوده ایجاد می‌شود. تنها راهکار جبرانی کسری آب در کشور، افزایش بهره‌وری، توسعه تامین آب و یا کاهش تقاضا است.

محمدرضا ممتاز، مدیر خرید شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه کنفرانس استیل پرایس به بررسی چشم‌انداز فولاد ایران و زنجیره تامین آن پرداخت. وی مهمترین چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد را در سه دسته ریسک‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تقسیم بندی کرد و افزود: ریسک‌های اجتماعی مانند آب و بیکاری، رسیک‌های سیاسی مانند ابهام در برجام و تحریم و ریسک‌های اقتصادی نیز نظیر عدم ارتباط با بانک‌های خارجی و نرخ سود سپرده و مانند آن‌ها است.

کیوان جعفری طهرانی، مدیر عامل شرکت جامع تجارت، نیز آخرین سخران استیل پرایس بود که به بررسی آینده احیای مستقیم آهن و تولید گندله در منطقه منا پرداخت. وی خاطر نشان ساخت که کشور عمان افزایش تولید کنسانتره اهن اسفنجی را در دستور کار خود دارد و می‌تواند به‌عنوان رقیب در کنار ایران قرار گیرد.

در انتهای مراسم نیز چهار تن از مدیران فولادی کشور، آقایان تجلی‌زاده، خجسته، سبزواری و طهرانی در پنل تخصصی به پاسخگویی به سوالات حاضران در کنفرانس پرداختند.