مواد اولیه نرسد تا ۲۰ مرداد تعطیل می‌کنیم

به گزارش آرتین پولاد: مدیرعامل فولاد زاگرس با اشاره به کمبود شدید شمش فولاد خام برای تولید میلگرد گفت: در صورت تامین نشدن مواد اولیه مورد نیاز، این کارخانه تا قبل از بیستم مرداد تعطیل و بیش از ۹۰ درصد نیروهای آن در معرض خطر بیکار بودن قرار خواهند شد.

علی محمد زمانی، افزود: سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوب کرد که ۴۰ درصد تولید کارخانجات فولاد سازی برای مصارف داخل استفاده شده و ۶۰ درصد باقی مانده صادر شود، با این وجود واحدهای فولاد سازی میزان عرضه سهم داخلشان را آن طور که برنامه ریزی شده بود انجام ندادند.
وی یادآورشد: وزارت صمت همچنین در بیست و ششم اسفند ماه پارسال مقرر کرد ۲۰ درصد از ۴۰ درصد یاد شده به میزان ۲۸۵ هزار تن در ماه از طریق عرضه در بورس تامین و ۲۰ درصد دیگر خارج از بورس باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: با این وجود آمارهای سه ماهه نخست امسال حاکی است که از مجموع ۸۸۵ هزار تن شمش فولادی که باید در بورس عرضه می شد، فقط ۵۲۳ هزار تن عرضه شده، همچنین در تیر ماه امسال سهم شمش فولاد که باید در بورس عرضه می‌شد ۲۹۵ هزار تن بود که فقط ۱۸۸ هزار تن عرضه شد.
وی اضافه کرد: با این حال توزیع شمش فولاد در خارج از بورس نیز آنطور که باید نبوده و به نظر می رسد با توجه به مزیت نرخ صادراتی این محصول، صادرات در اولویت قرار گرفته است.
محمد زمانی گفت: اکنون تعدادی از واحدهای نوردی به تعطیلی کشیده شده اند و مابقی نیز در شرف تعطیلی اند، زیرا از نخستین روز مردادماه تاکنون حتی یک کیلوگرم شمش فولاد در بورس و خارج از بورس عرضه نشده است.
مدیرعامل فولاد زاگرس با اشاره به فعالیت شرکت متبوع خود، گفت: ظرفیت اسمی این کارخانه ۴۰۰ هزار تن در سال است، با این حال در چهار ماهه امسال حداکثر ۸۰ هزار تن تولید کرده ایم و به عبارتی تنها با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی فعال بوده ایم؛ به این ترتیب با شیوه ای که در تامین مواداولیه شاهد آن هستیم این کارخانه حداکثر تا بیستم مرداد می تواند به فعالیت خود ادامه دهد و پس از آن به جز پرسنل نگهبانی مابقی ۱۹۰ نفر پرسنل آن در معرض خطر تعطیلی و بیکار بودن قرار خواهند گرفت.
محمد زمانی به اعتراض فعالان این عرصه در نحوه تامین مواداولیه مورد نیاز به معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین انجمن تولیدکنندگان فولاد اشاره کرد، با این حال یادآور شد: تاکنون هیچ گشایشی در کار حاصل نشده است.
وی اظهار داشت: اکنون همه واحدهای فولادی بزرگ با کمبود مواداولیه مواجه‌اند، همچنین فولاد زاگرس که روزانه بین ۸۰۰ تا هزار تن تولید داشت برای ادامه فعالیت خود با مشکل مواجه شده است.
مدیرعامل فولاد زاگرس خاطرنشان کرد: با این که فولادسازان محدودیت‌های صادراتی و تحریم های جدید از هفدهم مرداد ماه امسال را به عنوان دلیل این رفتار خود متذکر می شوند، اما آمارها حاکیست این واحدها فولادهای تولیدی خود تا پایان سپتامبر آینده را نیز فروخته‌اند و بنابراین تحریم بهانه‌ای بیش نیست و این روند خام فروشی همچنان ادامه دارد.
وی بیان داشت: واحدهای فولادسازی منافعشان در صادرات است، بنابراین توجهی به ارزش افزوده داخلی فولاد، اشتغالی که ایجاد می‌شود و سرمایه گذاری که توسط بخش خصوصی انجام شده ندارند، بلکه تنها به دنبال منافع خود بوده و به آینده کشور بی توجه اند.
محمد زمانی ادامه داد : فولادسازان، از این طریق همچنین به دنبال گرانتر فروختن و افزایش قیمت فروش شمش فولاد خام خود به شرکت‌های داخلی هستند. کاهش عرضه شمش فولاد خام توسط فولادسازان باعث افزایش قیمت مواداولیه و به طبع آن افزایش قیمت محصول نهایی و فشار به مصرف کننده می‌گردد. در این رابطه در مقاطعی در همین سال جاری که عرضه مواداولیه بیشتر شده و کاهش قیمت شمش فولادخام را در خردادماه شاهد بوده ایم به طبع قیمت میلگرد و محصول نهایی نیز کاهش یافته و مصرف کننده نهایی نیز از حسن مدیریت بازار منتفع شده است.
وی در این زمینه انتظار داشت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به مساله ورود کند و عرضه سهم داخل فولادسازان را به میزان تعیین شده برساند و اطمینان می‌داد از اینکه عرضه کافی شمش فولاد خام تعادل قیمت محصول در بازار را در پی خواهد داشت و در غیر اینصورت و با کاهش موجودی میلگرد انبارها بطور حتم باید منتظر افزایش افسار گسیخته محصول نهایی در شبکه توزیع باشیم.
شرکت به دلیل کمبود و اتمام مواداولیه تا ۲۰ مرداد بیشتر امکان تولید ندارد و تعطیلی مطرح شده منظور توقف خط تولید می‌باشد که در برخی از واحدهای نوردی هم‌اکنون نیز در شرف رخ دادن است.
این توقف تولید با تامین به موقع مواداولیه قابل پیش‌گیری بوده و این موضوع ارتباطی با وضعیت پرسنل زحمت کش کارخانه نخواهد داشت و بطور حتم برای دوران احتمالی توقف تولید برنامه‌ریزی مناسبی صورت خواهد گرفت.
در پایان امیدواریم تلاش و پیکیری‌های موثر مقامات مسئول در وزارت محترم صمت در معاونت معدنی و سازمان حمایت هرچه زودتر به نتیجه برسد و توقف ایجاد شده از ۲۹ مثتیرماه تاکنون در عرضه شمش فولادی هرچه سریعتر به نتیجه برسد تا هیچ واحد تولیدی در معرض خطر توقف تولید قرار نگیرد.