پویایی صنایع داخلی مصرف کننده حامی واردات و صادرات ترکیه

به گزارش آرتین پولاد: واردات فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰ میلیون تن گزارش شد که البته ۱۸ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۶ ترکیه حدود ۴ درصد از کل واردات فولاد جهان را به‌خود اختصاص داد که برابر با نیمی از واردات بزرگ‌ترین واردکننده جهان، «ایالات متحده» است. در مقیاس ارزش، ۴ درصد از کل کالاهای وارداتی ترکیه را فولاد تشکیل می‌دهد. «فلزات آنلاین» در این گزارش واردات و صادرات فولاد ترکیه را بررسی می‌کند.

ترکیه از بیش از ۸۰ کشور و سرزمین فولاد وارد می‌کند. در سال ۲۰۱۷ میلادی، محصولات تخت با ۶٫۲ میلیون تن، بزرگ‌ترین سهم واردات فولاد به ترکیه یعنی ۶۲ درصد را در اختیار داشت و محصولات نیمه تمام نیز ۱۹ درصد یا ۱٫۹ میلیون تن از واردات فولاد ترکیه را به‌خود اختصاص دادند. سایر محصولات شامل؛ محصولات طویل فولادی ۱۰ درصد (یک میلیون تن)، محصولات زنگ‌نزن ۵ درصد (۵۲۳ هزار تن) و محصولات لوله ۳ درصد (۳۱۱ هزار تن) از واردات فولاد ترکیه را به خود اختصاص داد.

به گزارش «فلزات آنلاین» ۷۹ درصد کل حجم واردات فولاد در سال ۲۰۱۷ میلادی به میزان ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن از ۱۰ کشور تأمین شد که روسیه با ۲۹ درصد (۲٫۹ میلیون تن)، بزرگ‌ترین سهم واردات ترکیه را در اختیار داشت، بعد از آن اوکراین با ۱۱ درصد (۱٫۱ میلیون تن)، چین با ۷ درصد (۶۹۰ هزار تن)، کره جنوبی با ۷ درصد (۶۵۰ هزار تن)، و فرانسه با ۶ درصد (۶۲۰ هزار تن) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

تأمین‌کنندگان در محصولات مختلف متفاوت هستند؛ به طوری که روسیه بزرگ‌ترین سهم واردات محصولات تخت ترکیه (۲٫۱میلیون تن) در سال ۲۰۱۷ را به‌خود اختصاص داده است. اسپانیا بزرگ‌ترین سهم واردات مجصولات طویل (۲۵۸ هزار تن)، چین بزرگ‌ترین صادرکننده انواع لوله (۱۳۲ هزار تن)، کره جنوبی بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد زنگ‌نزن به ترکیه با (۱۴۲ هزار تن) و اوکراین صادرکننده محصولات نیمه‌تمام (۶۶۱ هزار تن) است.

در نمودار شماره ۱ حجم واردات و صادرات ترکیه قابل مشاهده است. به‌طور کلی صادرات ترکیه در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته و میزان واردات افزایش یافته است. بیشترین میزان واردات در سال ۲۰۱۶ و حدود ۲۱ میلیون تن بود، کمترین میزان صادرات ترکیه نیز در همین سال و حدود ۱۶ میلیون تن گزارش شد. دلیل افزایش واردات و کاهش صادرات ترکیه افزایش مصرف داخلی این کشور بود.

محصولات طویل عمدتا بیشترین میزان صادرات و محصولات نیمه‌ساخته کمترین مقدار صادرات را دارند. ۱۳ درصد فولاد ترکیه به آمریکا، ۶ درصد به اسرائیل و ۵ درصد به عراق صادر می‌شود.

میزان تولید فولاد خام ترکیه در سال‌های اخیر همواره بیش از تقاضای داخلی این کشور بوده است اما سیاست‌ها و شرایط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی این کشور میزان و نوع واردات این کشور را تعیین کرده است. ترکیه محصولات تخت را برای نیاز صنایع داخلی مانند تولید کالاهای بادوام وارد می‌کند در عوض محصولات طویل را به کشورهای منطقه و خارج از منطقه صادر می‌کند.

مصرف سرانه فولاد خام ترکیه در سال ۲۰۱۶ به ۴۵۴ کیلوگرم افزایش یافت و انتظار می‌رود که در میان‌مدت نیز رشد کند. تقاضای قوی داخلی و صنایع مصرف‌کننده فولاد پویا از موقعیت خوب ترکیه در صادرات و تولید حمایت می‌کند.

 

منبع: اخبار فلزات