کرباسیان: ۶ میلیارد دلار پروژه فولادی به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش آرتین پولاد: رئیس هیات عامل ایمیدرو در دیدار نوروزی با خبرنگاران رسانه‌ها از رکوردشکنی محصولات معدنی و صنایع معدنی در سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه صادرات، رکورد صادراتی تاریخ ایران را معدن و صنایع معدنی در سال گذشته شکست و بیش از ۹ میلیارد دلار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۶ صادر شد.
مهدی کرباسیان اظهار کرد: خبرنگاران، نقش اساسی در مجموعه معدن و صنایع معدنی و بازتاب مشکلات این بخش در۳ یا ۴ سال اخیر ایفا کردند زیرا این بخش خیلی شناخته شده نبود و جایگاه مشخصی در اقتصاد ملی نداشت.
وی افزود: من صادقانه عرض می‌کنم در تمام جلسه‌ها نقش رسانه‌ها را در شناساندن جایگاه معدن به مردم، مسئولان و تصمیم‌گیرندگان موثر می‌دانم. گاه مباحثی مانند ارز، تجارت و اقتصاد برای مردم ملموس است چون با بالا رفتن قیمت‌ها در معیشت مردم تاثیر دارد اما در بخش معدن و صنایع معدنی کسی علاقه‌مند به دنبال کردن مسائلی مانند گران شدن سنگ آهن نیست چون برای‌شان ملموس نیست و این موضوع، کار خبرنگاران این حوزه را سخت‌تر می‌کند.
وی افزود: معتقدم جدا از سختی‌هایی که برای کار خبرنگاری در دنیا تعریف می‌کنند، سختی‌های کار شما جداگانه است زیرا نقش‌تان در سلامت و شفافیت اقتصادی و مبارزه با فساد، اساسی است و در توسعه کشور و آگاهی‌رسانی به دولت موثر هستید، البته جزو کسانی هستید که خودتان سختی کارتان را لمس نمی‌کنید اما گاهی تصمیم‌گیری مسئولان را آسان می‌کنید یا حتی آن را متوقف می‌کنید که اثر کار شماست.
کرباسیان در ادامه تاکید کرد: با همت همکاران ما و با وجود مشکلات و محدودیت‌هایی که بود، در سال ۹۶ نزدیک به ۹ میلیارد دلار پروژه که به طور مستقیم متعلق به ایمیدرو و شرکت‌های وابسته‌اش بود را بهره‌برداری کردیم. پروژه‌های این بخش زمان‌بر است، با این حال ما توانستیم با همه محدودیت‌ها اقدام کنیم. چنانکه در تولید کنسانتره سنگ آهن ۱۸ درصد، در تولید گندله ۲۲ درصد، در تولید آهن اسفنجی ۱۴ درصد، در تولید شمش فولاد ۲۰ درصد و در تولید کنسانتره مس ۶ درصد افزایش تولید داشتیم.
وی اضافه کرد: در حوزه‌های دیگر هم همین‌طور است و در بعضی حوزه‌ها مانند سنگ و سیمان هم سال گذشته بهتر بود. در بعضی حوزه‌ها مانند آهن اسفنجی حدود ۷۴۰ هزار تن صادرات انجام شد. صادرات کنسانتره نیز سال گذشته رشد داشته که اگر زنجیره تولید کامل شود کاهش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در پودر آلومینا هم ۲ درصد افزایش تولید داشتیم. البته دراند و کاتد مس کاهش داشتیم، آن هم به دلیل انفجاری که اواخر سال گذشته در سرچشمه اتفاق افتاد و باعث شد کارخانه از مدار خارج شود که البته دوباره به مدار برگشت و تولید خوبی انجام شد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه در بعضی حوزه‌ها مانند زنجیره فولاد پیش‌بینی می‌کردیم ۸ میلیون تن را صادر کنیم گفت: اما با تلاش بخش فولاد صادرات به ۵/۹ میلیون تن رسید. نکته مهم این است که این صادرات را به بازارهای جدیدی از کانادا و مکزیک گرفته تا شرق آسیا داشتیم.
وی تصریح کرد: صادرات صنایع معدنی از این رو مهم است که ارزش افزوده زیادی دارد و شامل ارزش چند برابری مواد معدنی است که در مسیر خود، اشتغال و ارزش افزوده ایجاد می‌کند و از طرف دیگر گاز است که از حالت خام به مواد دیگر تبدیل و صادر می‌شود.
اکتشافات جدید، آلومینای جاجرم را از دایره واگذاری خارج کرد
سال گذشته، همکاران ما کار خوبی را در حوزه اکتشاف انجام دادند. بیش از ۱۸۰ هزار کیلومتر مربع پیجویی و شناسایی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی که قرار بود انجام شود، انجام شده است و به استان‌ها برگشته تا بتوانند به بخش خصوصی علاقه‌مند بسپارند. همچنین آنومالی‌ها و محدوده‌های شناخته شده را به آگهی می‌گذارند تا برای بهره‌برداری تعیین تکلیف شود. به گفته کرباسیان، تا پایان سال ۹۶ برخی ذخایر جدید در حوزه‌های طلا، سنگ آهن و زغال سنگ کشف شده است و حتی در زمینه بوکسیت، ظرفیت معادن ما با اکتشافات ۲ سال گذشته ۲ برابر شده است. البته کشور ما از این نظر ضعیف است اما با کشف ذخایر بوکسیت، آلومینای جاجرم با آرامش بیشتری کار می‌کند و از دایره واگذاری‌ها خارج شد. در زمینه پروژه شمش آلومینیوم جاجرم نیز قرار است ۴۰ هزار تن آلومینیوم در سال تولید شود و آلومینیوم جنوب با ۳۰۰ هزار تن محصول در اوایل نیمه دوم سال به بهره‌برداری می‌رسد. قرارداد جدیدی با فاینانس تا ۲۰ روز دیگر منعقد می‌شود که برای تولید اسلب در جاجرم است و با حضور شرکت‌های ایرانی-چینی به ارزش ۲۶ میلیون یورو برگزار می‌شود. ما در حوزه اکتشاف بیش از ۱۱۹ هزار متر حفاری داشتیم و بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد.
یکی از سیاست‌های امسال در بخش اکتشاف، تاسیس یک شرکت با حضور بزرگترین شرکت‌های معدنی و فولادی و همچنین شرکت توسعه معادن و فلزات است تا اکتشاف را آنها ادامه دهند. ایمیدرو پیشتاز بود و موتور اکتشاف را روشن کرد اما مصرف‌کنندگان نهایی این اکتشاف باید وارد گود شده و کار را ادامه دهند. این امر موجب ورود فناوری‌های جدید شده و به ورود سرمایه بیشتری در این زمینه منتهی می‌شود چون حرکت معدن و صنایع معدنی از این بخش آغاز می‌شود. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه به موضوع معادن عمقی، پنهان یا زیرزمینی اشاره کرد و گفت: بیشتر معادن ایران ۳۰۰ متر تا ۲۰۰ متر عمق دارند و شامل معادن روباز کشور می‌شوند اما اکتشافات جدید معدنی، ما را به سمت معادن عمیق‌تر هدایت می‌کند و اطمینان داریم معادن خوبی داریم. همان طور که مطلعید در یزد، آنومالی معدنی «ای۲۱ » به وسیله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی که ۲ حفاری به عمق ۱۹۰۰ متری انجام داد کشف شده است. کرباسیان با بیان اینکه برای بهره‌برداری از معادن عمیق نیازمند ورود فناوری استخراج سنگ آهن از این عمق هستیم تصریح کرد: ما در این حوزه کم تجربه‌ایم.
پروژه‌های افتتاحی ایمیدرو در سال ۹۷
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: در سال ۹۷ پیش‌بینی می‌شود ۶ میلیارد دلار پروژه جدید در حوزه فولاد بهره‌برداری شود. فولاد مبارکه چند بهره‌برداری از جمله پروژه کنسانتره‌سازی ۵ میلیون تنی در سنگان تا طرح توسعه سبا فولاد دارد. در سنگان، گندله‌سازی شرکت توسعه ملی فولاد را داریم که در یک فروش مزایده‌ای کارخانه‌اش را به فولاد خوزستان فروخت و باعث شد زنجیره فولاد خوزستان کامل‌تر شده و خروج دولت از بنگاهداری محقق شود. همچنین کرباسیان افزود: از دیگر پروژه‌های افتتاحی در امسال، بهره‌برداری از کارخانه ۴۰هزار تنی شمش آلومینیوم جاجرم و ۳۰۰ هزار تنی شمش آلومینیوم جنوب است که ظرفیت آلومینیوم کشور را ۲ برابر می‌کند. کرباسیان تاکید کرد: در حوزه شرکت مس نیز کارخانه اسید کرمان و کارخانه‌های دیگر به بهره‌برداری می‌رسند. فولاد سبزوار، یکی از ۷ طرح فولادی نیز که اواخر سال ۹۶ تولید آهن اسفنجی را شروع کرد الان به مرحله تولید رسیده است و امیدواریم تا پایان امسال، آهن اسفنجی فولاد بافت و قائنات نیز به بهره‌برداری برسند. اواخر سال ۹۷ نیز تولید شمش فولاد سپیددشت از ۷ طرح فولادی عملیاتی می‌شود. میدکو نیز پروژه‌های متعددی دارد که خودشان اطلاع‌رسانی خواهند کرد. وی ادامه داد: خوشبختانه اواخر سال گذشته، حسب دستور آقای وزیر نقشه راه بخش معدن و صنایع معدنی به مدت ۴ سال در معاونت برنامه‌ریزی، تهیه و در ۸۸ مورد تکمیل شد. یک مقدار از این موارد مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشی، از وظایف ایمیدرو و برخی هم وظیفه دولت و مجلس شورای اسلامی است که ما تفکیک کردیم و در حال پیگیری آن هستیم. خوشبختانه بین مجلس و دولت نیز کمیته‌ای ایجاد شد تا در این راستا ارتباط دولت و مجلس برقرار شود و این موارد را پیگیری کند. در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون صنایع و معادن و کمیته معدن و صنایع معدنی پیگیر هستند.
تهدید صادرات فولادی چین را مدیریت کنیم
وی در ادامه، با بیان اینکه اواخر سال گذشته اتفاق‌هایی افتاد که نتایجش را ما باید مدیریت کنیم، گفت: موضوع تعرفه فولاد و آلومینیوم که از سوی امریکا بر چین و اروپا اعمال شد و برای چین باقی ماند، موجب می‌شود بازار چین که ۵۰ درصد تولید فولاد جهان را در اختیار دارد رقیب سختی برای صادرات فولاد ما شود که باید حواس‌مان جمع باشد.
البته با تحریم روسیه از سوی امریکا ما می‌توانیم با روسیه و شرکت‌های روسی همکاری‌های دو طرفه که منافع دو طرف را به شرایط برد-برد برساند داشته باشیم. سیاستی که رهبری برای سال ۹۷ فرمودند حمایت از کالای ایرانی است اما ما باید کاری بکنیم که استفاده از کالای ایرانی را توسعه دهیم و صادرات را افزایش داده و محصول داخلی را با کیفیت خوب در سطح جهانی ارائه کنیم.
وی ادامه داد: ایجاد ستاد فولاد هم از کارهای مثبت بود و امسال فعال‌تر در این زمینه حرکت می‌کنیم. با مدیریت آقای وزیر و همکاری دبیرخانه ستاد فولاد که در شرکت ملی فولاد است هماهنگی‌ها را بیشتر می‌کنیم و پیش می‌رویم. به هر حال یکی از چالش‌های جدی سال ۹۷ در حوزه صنایع معدنی، آب است چراکه اکثرا در استان‌هایی واقع شده که مشکل آب دارند. در استان اصفهان، خوزستان، یزد، کرمان و استان‌های شرق و مرکزی کشور، موضوع آب، هم روی تولید اثر می‌گذارد و هم مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند. در این حوزه باید دقت و نظارت بیشتری داشته باشیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در پایان اضافه کرد: در سال ۹۶، موسسه پژوهشی یونیدرو با همکاری ایمیدرو و دانشگاه تهران با ۵ میلیارد تومان سرمایه ایجاد و فعال شد که دومین جلسه هیات امنای آن اواخر سال گذشته برگزار شد و با کمک هم پروژه‌های متعدد پژوهشی را شروع کردیم. اقدام بسیار خوب دیگر در سال گذشته، بازهم همکاری وسیع و خوبی بود که با دانشگاه صنعتی شریف در همه حوزه‌ها انجام دادیم، نه تنها در بخش معدن بلکه در زمین‌شناسی، صنایع معدنی و حوزه‌های وابسته به آن مانند مدیریت و بالابردن سطح نیروی انسانی. درباره آموزش نیز کارهای ارزنده‌ای انجام شد؛ مانند آموزش نیروهای کارگری معادن، تکنسین‌ها و نیروهای کارشناسی که کار خوبی بود. در سال ۹۷ نیز با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و نظام مهندسی معادن و دانشگاه‌ها این کار را ادامه می‌دهیم.
وی در آخر تاکید کرد: یکی از کارهای خوب دیگر که انجام شد و می‌شود، این است که با کمک شما جایگاه معدن و صنایع معدنی را در اقتصاد کشور و بین دولتمردان، مجلسیان و تصمیم‌گیران بهتر جا بیندازیم تا معدن در جی‌دی‌پی کشور نقش بهتری داشته باشد.