گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته ۴۲ سال ۲۰۱۷ ( شماره ۳۹۹)

سنگ آهن
آرتین پولاد:  سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین هفته گذشته از ۵۸.۱۰ دلار پایان هفته ۴۱  ابتدا به بالای ۶۲ دلار بهبود یافت که به دلیل بهبود بازارهای فیوچر چین و افزایش خرید ها بود ولی همانطور که انتظار می رفت چون رشد قیمت خیلی سریع بود مجددا کمی نزولی شد و ۶۱.۶ دلار هر تن خشک سی اف آر چین  شد  نهایتا روز جمعه پس از نوساناتی ۶۰.۶۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین ثبت شد. 
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد با توجه به روند بازار چین از حدود ۳۶ دلار به حدود ۴۰ دلار هر تن فوب رسید. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز حدود ۳۶ دلار هر تن فوب ثبت شد.
 
قراضه
آرتین پولاد: قیمت قراضه وارداتی در ترکیه افت قیمت هایی را تجربه نمود و سپس در ثبات ماند. قراضه سنگین ۲۰-۸۰ امریکا ۳۰۵ دلار هر تن سی اف آر بود که نسبت به هفته قبل ۱۰ تا ۱۲ دلار افت داشت. نهایتا متوسط قیمت بازار تا پایان هفته در ۳۰۰ دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند.
هفته گذشته قیمت قراضه صادراتی ژاپن با توجه به کاهش قیمت های درخواستی کره ای ها پایین آمد و قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۹ دلار افت داشته ۲۷۲ تا ۲۷۶ دلار هر تن فوب شد.  در جنوب شرق آسیا نیز قراضه وارداتی ۲۰-۸۰ حدود ۲۸۱ دلار هر تن سی اف آر بود که کمی رشد قیمت داشت.
 
بیلت
آرتین پولاد: هفته گذشته بیلت صادراتی سی آی اس به طور میانگین ۴۹۰ دلار هر تن فوب و در ثبات بود ولی نشانه هایی از بهبود نمایان شده بود و برخی قیمت پیشنهادی را تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب نیز بالا بردند. در ترکیه کسی خریدار بیلت سی آی اس نبود و بالاتر از ۴۹۵ دلار هر تن سی اف آر درخواست نمی دادند.
اواخر هفته گذشته قیمت بیلت در بازار داخلی چین ۵۵۵.۵ دلار هر تن درب انبار شد که ۶ دلار هر تن رشد روزانه داشت.
بیلت وارداتی در جنوب شرق آسیا تا ۱۰ دلار ارزان تر  شد. بیلت چین ۵۳۰ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا بود و خریدارها به دنبال ۱۰ دلار تخفیف بودند. بیلت هند هم ۵۳۵ دلار هر تن سی اف آر جنوب شرق آسیا شنیده شد.
بیلت در بازار ایران
آرتین پولاد: قیمت بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر اول هفته ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۰ تومان بود و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ تومان بسته به محل تحویل پیشنهاد میشد قیمت این کالا تا آخر هفته برای سایز ۱۵۰ میلیمتر به ۱۸۸۰ تومان و برای سایز ۱۲۵ میلیمتر به ۱۸۴۰ تومان افت کرد. علت کاهش قیمت رکود بازار مقاطع و بلا تکلیفی در مورد قیمت آهن اسفنجی بود، بر اساس فرمول پلکانی وزارت صنعت و معدن و تجارت باید قیمت آهن اسفنجی به نصف قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس برسد بنابراین آهن اسفنجی که امروز حداقل ۹۶۰ تومان پایه هر کیلو برای محموله های بالای ۲ هزار تن و حداکثر ۱۰۳۰ تومان برای محموله های کوچک است باید به ۹۰۰ تومان تا ۹۲۰ تومان هر کیلو برسد. این کاهش قیمت باعث خواهد شد تا قیمت شمش به حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان پایین بیاید. در حال حاضر اکثر کارخانه های ذوب تولید را پایین آورده اند ما در هفته آینده شاهد کاهش عرضه خواهیم بود، اگر تکلیف آهن اسفنجی مشخص نشود قیمت شمش بالا خواهد رفت.
در صنعت فولاد ما نگاه کلان نیست، آنقدر مشکلات این صنعت وسیع شده است که همه مجبور به روزمرگی گشته اند تا از مشکلات مالی نجات پیدا کنند، در هیچ کجای دنیا تعریفی که ما از رابطه مواد اولیه با شمش و محصول داریم به شکل دستوری و ساختاری نیست. بازار خودش نسبت ها را تعیین می کند و بر اساس نیاز خودش حرکت میکند حال آنکه در ایران کارخانه ای که باید الگوی صادرات باشد، جلودار نرخ های مواد اولیه و کالای ساخته شده قرار گرفته است این سیستم دهها سال قبل در روسیه برچیده شد ولی ما هنوز در جستجوی فرمول هائی هستیم که بعد از جنگ جهانی دوم بارها آزمایش شده و مردود گردیده است. گذشته از آن معلوم نیست کشوری که با دهها هزار میلیارد تومان کسری بودجه روبروست چطور می تواند کسری درآمد ۲ تا ۴ هزار میلیاردی دیگر را بپذیرد، محل تامین این کسری از کجاست؟
مشکل اصلی نه در وزرات خانه است نه صنعت فولاد نه در بازار نه در انجمن، بلکه گیر اصلی اینست که ما حاضر نیستیم واقعیات اقتصادی را بپذیریم و کار را به کاردان واگذار کنیم. اما الزامات اقتصادی را نمی توان کتمان کرد میشود با ترفندهایی آنها را به عقب انداخت ولی زمان عمق آنها را تشدید می کند. آنها را برطرف نمی کند، باید راه حلی پیدا کرد که تولید فولاد که هر روز بیشتر هم میشود و کارخانه های جدیدی که سر باز می کنند صادر شود در غیر اینصورت شرایط در سال آینده بسیار وخیم تر خواهد شد همین رقابت در فروش شمش و مقاطع روی آهن اسفنجی هم صورت می پذیرد. همین حالا حواله های سرگردان گندله در بازار زیاد است تا آنجا که یک مورد گندله تحویل کارخانه خریدار در قیمت پایه ۳۶۰ تومان معامله شده!!!
مجموعه فولاد نیاز به بازار فولاد دارد با توجه به بسته بودن سیستم اعتبار اسنادی صادراتی، تولیدکننده های فولاد باید به دولت فشار بیاورند تا از طریق قراردادهای دو جانبه با کشورهای خریدار صادرات را فعال تر کنند. دولت هم باید سعی کند صادرات از طریق ال سی را فعال کند در حال حاضر آرتین پولاد نمی تواند به نام محصول ایران صادر شود باید وزارت امور خارجه در پی رفع این مشکل با ایجاد قراردادهای جداگانه با کشورهای خریدار آرتین پولاد باشد انجمن تولید کنندگان فولاد به جای سامان دادن به بازار داخلی باید در پی رفع موانع صادراتی باشد، گو اینکه دوستان همه این را می دانند ولی تا به نتیجه برسد….
 
مقاطع
آرتین پولاد: آخرین قیمت میلگرد صادراتی چین هفته گذشته  از ۵۴۰ تا ۵۵۵ دلار به ۵۴۵ تا ۵۵۵ دلار هر تن فوب رسید. ولی در بازار داخلی قیمت تا ۹ دلار افت داشته به ۵۶۸ تا ۶۰۱ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
موسط قیمت میلگرد صادراتی سی آی اس  ۵۲۰ تا ۵۳۰ دلار هر تن فوب شده که ۲۰ دلار افت داشت. عرضه کننده ها برای جلب مشتری قیمت را پایین آوردند.
میلگرد صادراتی ترکیه ۵ دلار افت داشته ۵۱۵ دلار هر تن فوب شد.
در بازار امریکا میلگرد در ۵۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت. در اروپا نیز با ۳ یورو رشد به ۵۴۰ یورو هر تن درب کارخانه رسید.
مقاطع در بازار ایران
آرتین پولاد: آنچنان که انتظار میرفت بازار مقاطع با سقوط آزاد روبرو شد. میانیگن قیمت میله گرد ۱۴ تا ۲۵ میلیمتر روهینا روز شنبه ۲۲۰۰ تومان هر کیلو بود که روز چهارشنبه به ۲۱۶۰ تومان رسید. محصول ذوب آهن روز شنبه ۲۳۱۱ تومان بود که تا آخر  هفته به ۲۲۹۴ تومان سقوط کرد. محصولات کارخانه های دیگر در طول هفته با بیش از ۱۰۰ تومان کاهش قیمت روبرو شد مسابقه فروش بین همه کارخانه ها تا آخرین روز هفته ادامه داشت در حالیکه به نظر می رسید قیمت شمش به حداقل خود رسیده است این مساله در مورد تیراهن محصول ذوب آهن که مدیریت هم میشود دیده شد. روز شنبه میانگین قیمت تیرآهن ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ هر کیلو ۲۷۷۵ تومان بود که تا آخر هفته به ۲۷۴۵ تومان رسید در بعضی موارد قیمت کمتر از این هم دیده میشد. نگاه منفی به بازار باعث شد تا بنکدارها که در جریان روند سریع قیمت شتابان خرید کرده بودند رقیب کارخانه ها شدند. همین رفتار هیجان معکوس در بازار را به وجود آورد تولیدکننده ای گله میکرد یک بنکدار روی پارتی دو هزار تنی خود با ۱۰۰ تومان ضرر کالا را عرضه کرده است و به همین دلیل کارخانه دار نمی توانست کالای خود را بفروشد. این مشکل در بین همه کارخانه ها وجود داشت اما اگر تکلیف قیمت شمش تا روز دوشنبه مشخص شود بازار به ثبات میرسد. در واقع با ثبات قیمت شمش پایه قیمت میله گرد در همین سطح باقی می ماند در غیر اینصورت اگر قیمت آهن اسفنجی پایین بیاید قیمت شمش هم خواهد شکست اتفاقی که باعث خواهد شد عده زیادی ضرر کنند و یا ورشکست شوند. این نوسانها سال گذشته دیده شد. از آنجا که صنعت فولاد با مازاد عرضه در همه سطوح روبروست دولت باید اندیشه ای اساسی برای صدور آن بنماید، هنوز توپ ها در سوریه و عراق خاموش نشده اند که ترک ها و روس ها به دنبال بازار آنها هستند دولت هایشان پشت سر تولیدکننده ها ایستاده اند و حمایت می کنند ولی سرگردانی ما همچنان ادامه دارد و دنبال متولی برای صادرات می گردیم ظرفیت تولید فولاد ساخته شده در سال آینده به مرز ۳۰ میلیون تن میرسد ما تقاضای این تولید را در داخل نداریم باید بپذیریم با کاهش صادرات نفت به علت رقابت سیستم های خورشیدی، فولاد را به عنوان یک جایگزین به کار ببریم همانطور که با جدیت به دنبال تکمیل زنجیره فولاد هستیم باید جدی تر بازاریابی آنرا دنبال کنیم در غیر اینصورت ورشکستگی، بیکاری و بدهی به بانک ها پیامد آن است.
 
ورق
آرتین پولاد:  ورق گرم صادراتی سی آی اس به طور میانگین ۵۴۰ دلار هر تن فوب بود که حدد ۳ دلار ارزان تر شد. البته یک ماه اخیر قیمت ورق صادراتی سی آی اس افت داشته چرا که جو بازارهای جهانی نزولی بود و تقاضا در اغلب بازارها ناچیز بود.
تقاضای داخلی ورق گرم در ترکیه کم بود و قیمت ها ۱۰ تا ۱۵ دلار افت داشته ۵۸۵ تا ۶۰۰ دلار هر تن درب کارخانه شد. قیمت پیشنهادی صادراتی ۱۰ دلار افت داشته ۵۸۰ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب شده است. انتظار می رود تقاضای اروپایی ها هم خوب باشد ولی فعلا که به دنبال تخفیف های بیشترند.
در شمال اروپا ورق گرم داخلی ۵۴۱ یورو هر تن درب کارخانه و در ثبات بود. در امریکا نیز ورق گرم در ۵۹۲ دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.
قیمت ورق گرم صادراتی چین علی رغم مقاومت خریدارها کمی بالا رفته حدود ۵۶۲  دلار هر تن فوب شد. در کل بازار در ابهام بود و تجار چینی هم ترجیح می دادند انبارها را با توجه به ابهام بازار پر نکنند.
ورق در بازار ایران
آرتین پولاد:  ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر روز شنبه در انزلی ۲۹۵۰ تومان عرضه میشد ولی از همان روز روند نزولی داشت که تا آخر هفته به ۲۹۰۰ تومان هم رسید علت اصلی این روند آرامش بازار ارز بود که باعث شد همه واردکننده ها در بازار باشند فارغ از آن محصول داخلی هم در بازار پیشنهاد شد که به روند نزولی قیمت کمک کرد.
قیمت ضخامت های ۲.۵ تا ۱۵ میلیمتر بطور متوسط روز شنبه ۲۵۴۷۸ ریال بود که تا آخر هفته به ۲۵۳۵۸ ریال افت کرد تقاضا کم بود ولی عرضه کننده ها در برابر درخواست تخفیف مقاومت میکردند.
در هفته گذشته دوباره شاهد نشست تلویزیونی فولاد مبارکه با مسئولان سندیکای لوله و پروفیل بودیم یک استاد اقتصاد که ناظر این نشست بود با تعجب می پرسید چطور دو بخش که بهم کاملاً وابسته اند اینقدر با هم فاصله دارند؟! اگر اعضاء سندیکا یک هفته از مبارکه خرید نکنند چه اتفاقی میافتد یا بالعکس ؟
مشکل سندیکا همان است که در بخش مقاطع گفته شد مازاد تولید. اگر امروز سندیکا نمایشگاه دائمی تولیدات اعضاء را در بصره، کربلا، نجف ، بغداد و دمشق برقرار کند و شروع به دریافت سفارش بیست تنی بنماید در عرض سه ماه می تواند مساله خود را حل کند چرا که در مقابل صادرات می تواند ورق را بدون حقوق گمرکی وارد نماید با توجه به روند نزولی قیمت ورق در بازار جهانی، این فرصتی است که سندیکا می تواند از آن استفاده کند و یک بازار صادراتی برای ۵ سال آینده برای خود ایجاد نماید در کنار آن باید وزارت امور خارجه و مجلس را تحت فشار بگذارد تا از سندیکا حمایت کند. دوستان سندیکانشین خوشبختانه ارتباطات لازم را دارند و به خوبی میدانند چطور امورات را  سازمان بدهند !!
ورق های گرم ضخامت ۱۰ تا ۴۰ میلیمتر محصول اکسین روند نزولی داشت میانگین قیمت روز شنبه ۲۳۹۶۷ ریال بود که تا آخر هفته به ۲۳۵۰۰ ریال رسید در هفته گذشته امیدواری هائی نسبت به بازار این کالا دیده شد ولی تقاضا آنچنان ضعیف است که فعلاً هیچ برنامه ریزی جوابگو نیست. ورق های کاویان روز شنبه بطور متوسط ۲۳۴۹۵ ریال بود که تا پایان هفته به ۲۳۲۴۵ ریال نزول کرد در حالیکه بازار کم رمق بود. ضعف این کالاها در کشورهای خارج هم صادرات آنرا تحت تاثیر قرار داده است.
ورق سرد بازار آرامی داشت با سقوط قیمت ارز میانگین قیمت از ۳۱۸۴۵ ریال به ۳۱۷۶۵ ریال رسید موجودیهای مبارکه در بازار به ابعاد ضخامت های مختلف دیده می شود در حالیکه قطعه سازها کمتر در بازار دیده میشوند .
ورق گالوانیزه با بازار با ثباتی روبرو بود میانگین قیمت از ۳۶۹۲۹ ریال در روز شنبه به ۳۶۵۹۷ ریال تا روز چهارشنبه رسید که ناشی از کاهش قیمت ارز و تاثیر آن روی محصول وارداتی بود.

 
 
بازار ایران: م. چیت ساز

منبع: فولاد ایران