گزارش هفتگی بازار های فولاد – گزارش هفته ۴۶ سال ۲۰۱۷ ( شماره ۴۰۳)

به گزارش آرتین پولاد: فولاد ایران: هفته گذشته پس از چند روز ثبات تا پایان هفته بهبودهایی در بازار سنگ آهن رویت شد. سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین از حدود ۶۲.۵ دلار پایان یک هفته قبل به ۶۳.۵۵ دلار هر تن خشک سی اف آر چین رسید. حاشیه سود بالای کارخانه ها باعث شد علی رغم برنامه کاهش تولید که شدت گرفته آن هایی که فعال بودند خرید بیشتری انجام دهند تا از قیمت بالای فولاد نهایت بهره را ببرند. البته بعید است این روند خیلی تداوم داشته باشد.
این احتمال بالاست که قیمت سنگ آهن ماه های آتی افت داشته باشد و برخی برآورد کرده اند سال آینده ۵۰ دلار و سال ۲۰۱۹ به ۴۸ دلار هر تن سی اف آر هم برسد.
در بازار سنگ آهن صادراتی ایران، آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۰ درصد حدود ۴۱.۵۵ دلار هر تن فوب شد. سنگ آهن هماتیت صادراتی ایران نیز  در راستای بهبود بازار چین حدود یک دلار بالا رفته ۳۷.۵ دلار هر تن فوب ثبت شد.
 
قراضه
فولاد ایران: در بازار داخلی امریکا پیش بینی شده برای ماه دسامبر قیمت قراضه تا ۲۰ دلار هر لانگ تن افزایش یابد که به دلیل کاهش عرضه زمستانی است.
در بازار واردات قراضه ترکیه پس از چند معامله قیمت قراضه وارداتی بالا رفت و متوسط قیمت قراضه خلوص ۲۰-۸۰ تا ۴ دلار رشد داشته ۳۰۵ دلار هر تن سی اف آر شد. قراضه امریکا تا ۳۱۲ دلار و قراضه اروپا تا ۳۰۶ دلار بود.
در بازار داخلی شمال اروپا قیمت قراضه تا ۱۲ دلار هر تن بالا رفته که به دلیل بهبود تقاضا بود و به ۲۹۷ تا ۳۰۹ دلار هر تن رسید.
در آخرین مزایده ماهانه قراضه صادراتی ژاپن نیز قیمت برنده ۱۱ دلار هر تن نسبت به ماه قبل بالا رفته ۲۸۱ دلار هر تن تحویل کنار کشتی ثبت شده است. قیمت قراضه در ژاپن صعودی است.
در بازار شرق آسیا قیمت قراضه وارداتی ۲۰-۸۰ حدود ۸ دلار رشد داشته ۳۳۰ دلار هر تن سی اف آر شد. در هند هم قراضه خرد شده وارداتی در ۳۳۰ دلار هر تن سی اف آر در ثبات ماند.
 
بیلت
فولاد ایران:  در هفته ۴۶ قیمت بیلت در بازار نقدی چین از ۵۶۲ دلار یک هفته گذشته به  ۵۸۴ دلار هر تن درب انبار  رسید.
روزهای پایانی هفته گذشته قیمت بیلت صادراتی سی آی اس ۴۵۶ دلار هر تن فوب شنیده شد که در واقع نسبت به هفته قبل تا ۱۲ دلار هر تن افت داشته است. البته در بازار منطقه منا کمی فعالیت دیده شد و ترکیه خرید هایی داشت. با توجه به این که قراضه در ترکیه کمی بالا رفت انتظار می رود روند نزولی بیلت سی آی اس متوقف شود.
در بازار واردات ترکیه، متوسط قیمت بیلت وارداتی از ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار به ۴۷۵ تا ۴۸۵ دلار هر تن سی اف آر رسید. بیلت صادراتی ترکیه نیز از ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار به ۴۹۰ تا ۴۹۵ دلار هر تن فوب رسیده است و در بازار داخلی آن نیز بیلت نزولی بوده با ۱۰ دلار افت ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار هر تن درب کارخانه شده است.
بیلت در بازار ایران
قیمت شمش تقریباً آرام بود. سایز ۱۵۰ میلیمتر اول هفته به طور متوسط ۱۸۷۰ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۸۵۰ تومان پیشنهاد میشد . با توجه به محدودیت عرضه قیمت روز یکشنبه رو به افزایش گذاشت و روز دوشنبه به اوج خود رسید پس از آن روند قیمت با توجه به رکود بازار مقاطع و تعطیلات پیش رو ثابت ماند. میانگین قیمت سایز ۱۵۰ میلیمتر در پایان هفته ۱۸۸۵ تومان و سایز ۱۲۵ میلیمتر ۱۸۷۰ تومان بود عرضه آهن اسفنجی همچنان با محدودیت روبروست در حالیکه عرضه قراضه بهبود نیافته است در حال حاضر تولید شمش در نقطه سر بسر تقاضاست و هر تغییری در عرضه، تقاضا را متاثر می کند و بالعکس.
 
مقاطع
فولاد ایران: با افت تقاضا و کاهش قیمت بیلت، قیمت مقاطع صادراتی سی آی اس هم هفته گذشته نزولی بود و  ۵ تا ۱۰ دلار افت داشته میلگرد ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار هرتن فوب ثبت شد.
در بازار داخلی چین میلگرد تا ۹ دلار رشد داشته به ۶۰۰ تا ۶۲۴ دلار هر تن درب کارخانه رسید که به دلیل جو ناشی از برنامه کاهش تولید بود. البته تقاضا چندان مطلوب نیست و این روند صعودی ادامه نخواهد داشت. از طرفی قیمت پیشنهادی صادراتی ۵ دلار افت داشته ۵۲۲ دلار هر تن فوب شنیده شده است. البته قیمت های درخواستی خریداران از ۵۱۰ دلار هر تن فوب بالاتر نبود.
در بازار داخلی ترکیه میلگرد ۵۲۰ تا ۵۳۵ دلار هر تن درب کارخانه شده که نسبتا مشابه یک هفته قبل بود. شاید به زودی میلگرد ترکیه به ۵۰۰ تا ۵۰۵ دلار هر تن فوب برسد چون تقاضا کم است.
در بازار داخلی امریکا میلگرد ۵۶۰ دلار هر شورت تن درب کارخانه و در ثبات بود. در بازار اروپا میلگرد تا ۱۳ یورو هر تن افت داشته ۵۴۴ یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.
مقاطع در بازار ایران
قیمت میله گرد در هفته گذشته با نوسان شدید روبرو بود میانگین قیمت سایز ۱۴ تا ۲۵ محصول ذوب آهن روز شنبه ۲۲۶۷۸ ریال بود به علت تعطیلی بازار در هفته قبل تقاضا به بازار فشار آورد و قیمت متوسط تا پایان هفته به ۲۲۸۰۰ ریال رسید . میانگین قیمت روهینا در دزفول روز شنبه ۲۱۹۰۰ ریال بود ولی تا آخر هفته به ۲۱۸۰۰ ریال رسید.
متوسط قیمت تیراهن ۱۴ – ۱۶ – ۱۸ در اصفهان روز شنبه ۲۷۲۱۷ ریال بود ولی تا اخر هفته به ۲۷۱۵۰ ریال کاهش یافت هفته گذشته بازار با رکود همراه بود و تقاضای جدی دیده نمی شد انچه مسلم است اینکه موجودی انبارها به حداقل زسیده و بازار در حالت تعادل عرضه و تقاضاست هر تغییری در هر کدام از این دو فاکتور عیناً واکنش روی فاکتور دیگر را خواهد داشت.در هفته گذشته در خبرها امده بود که آقای احرامیان بعنوان مشاور وزیر صنعت معدن تجارت انتخاب شده اند ضمن تبریک به ایشان امیدواریم نقش ایشان فراتر از مرحوم عالی نسب باشد، دولت هائی که از مشاوره ان مرحوم استفاده میکردند چالش های خودشان را پر میکردند و بخش دولتی را توسعه میدادند نتیجه این شد که می بینیم . هر چند ان مرحوم در دولتی شدن اقتصاد نقش نداشت ولی به ترمیم دست انداز اقتصاد دولتی کمک کرد. بازار فولاد با چالش های جدی روبروست که سال آینده بروز خواهد کرد چون در سال آینده واحدهائی که در حال نصب هستند به تولید خواهند رسید از امروز مهندسان نگران ساختار فولاد شده اند و به دنبال طرح جامع فولاد هستند ولی این طرح هم راه به جائی نخواهد برد. ما باید بپذیریم که راه های برون رفت از بحران اقتصادی است نه فنی مهندسی و برای انهم باید اقتصاددانان به کمک بیایدند .
 
ورق
فولاد ایران: هفته گذشته ورق گرم صادراتی سی آی اس تا ۱۰ دلار افت داشته ۵۱۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شده است. پایین ترین قیمت ورق گرم سی آی اس در امارات و آسیا مشاهده شده که به ترتیب ۵۴۵ تا ۵۵۰ دلار هر تن سی اف آر و ۵۱۵ تا ۵۲۰ دلار هر تن فوب دریای سیاه است.
 در بازار داخلی امریکا ورق گرم ۳ دلار پایین آمده به ۶۰۷ دلار هر شورت تن درب کارخانه رسید.  قیمت پیشنهادی وارداتی در ۵۵۵ دلار هر شورت تن سی آی اف در ثبات بود. در بازار داخلی اروپا ورق گرم در حدود ۵۳۸ یورو هر تن درب کارخانه در ثبات بود.
در بازار داخلی چین قیمت ورق گرم کمتر از ۲ دلار رشد  داشته ۶۱۹ تا ۶۲۷ دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد. ورق گرم صادراتی سی آی اس نیز  در راستای رشد بازار داخلی تا ۱۰ دلار افت داشته ۵۱۵ تا ۵۴۵ دلار هر تن فوب دریای سیاه شد.
قیمت ورق گرم در بازار داخلی ترکیه ۵ تا ۱۰ دلار افت داشته به ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار هر تن درب کارخانه رسید.
ورق در بازار ایران
ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول در انزلی روز شنبه هر کیلو ۳۰۲۰ تومان پیشنهاد میشد ولی از روز یکشنبه روند نزولی قیمت شروع شد تا آخر هفته که به ۲۹۷۰ تومان کاهش یافت. علت کاهش قیمت واردات زیاد عرضه همزمان آن توسط چند واردکننده بود حجم واردات مهر ماه ۳۴۷۸۰ تن بوده در حالیکه در ۲۰ روز اول آبان بیش از ۵۰ هزار تن از این کالا وارد شده است . ورق های گرم ضخامت ۲.۵ تا ۱۵ میلیمتر محصول مبارکه روز شنبه ۲۴۹۴۴ ریال قیمت داشت که تا پایان هفته به ۲۵۲۶۳ ریال رسید. ورق گرم ضخامت ۱۰ میلیمتر به بالا محصول اکسین روز شنبه ۲۲۹۳۸ ریال قیمت داشت و تا روز سه شنبه بازار در سکوت بود از روز چهارشنبه فروشنده ها دست از عرضه کشیدند و قیمت ها را تا حدود ۱۲۰ تومان هر کیلو بالا بردند در حالیکه خریداری نبود اعتقاد اکثر دست اندرکاران این است که این هیاهوست چون موجودی انبارها زیاد است و مصرف محدود و کارخانه هم فعال. میانگین قیمت ورق کاویان روز شنبه ۲۲۵۶۷ ریال بود که روز چهارشنبه به ۲۳۰۰۰ ریال رسید. این افزایش قیمت تبعیت از اوج گرفتن قیمت اکسین بود.
میانگین قیمت ورق سرد اول هفته ۳۲۳۶۳ ریال بود ولی بازار این کالا با رکود همراه بود و قیمت روند نزولی داشت مصرف ضعیف بود در حالیکه واردات این کالا طی ۲۰ روز آبان به ۳۸ هزار تن رسیده در حالیکه کل ورودی مهرماه ۳۳۱۲۳ تن بوده است از طرف دیگر محصولات مبارکه در بازار به وفور یافت میشود افزایش قیمت پایه ورق گرم مبارکه در بورس و رسیدن ان به هر کیلو ۲۵۹۹۷ ریال همراه با افزایش قیمت پرمیوم ها آرام آرام به تعطیلی واحدهای جنبی که تغییر ضخامت این کالاها را میدادند منجر میشود در واقع مبارکه حکم مادری را پیدا کرده که سهمیه غذای فرزندانش را می خورد انعکاس این رفتار تا قبل از پایان سال مشخص خواهد شد اینهم لطف دیگری است از مهندسان که به سر اقتصاد این کشور می آید و سیاست مدارها خوشحال از تراز نامه مبارکه و بی خیال از تعطیل شدن واحدهای جانبی.
ورق گالوانیزه با افزایش قیمت در حد ۲۰ تومان هر کیلو روبرو شد متوسط قیمت روز شنبه ۳۸۱۱۶ ریال هر کیلو بود ولی با توجه به افزایش قیمت محصولات کاشان و بالا رفتن نرخ ارز قیمت روند صعودی گرفت با اینکه موجودی کافی است و بازار فعالیت جدی ندارد.    
 
  

بازار ایران: م. چیت ساز بازار جهان: م. تابان شمال پایگاه خبری فولاد ایران  
بازار ایران: م. چیت ساز
بازار جهان: م. تابان شمال

منبع: فولاد ایران