​رشد ۲٫۸ درصدی تقاضای فولاد در منا در سال ۲۰۱۸

به گزارش آرتین پولاد: طبق اطلاعات انجمن جهانی فولاد (World Steel) انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۸ منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رشد تقاضایی تا ۲٫۸ درصد برای محصولات فولادی نهایی و نیمه نهایی داشته باشد. این موضوع به معنای تقاضای ۷۳٫۷ میلیون تنی در این منطقه است.

رشد امسال تقاضای فولاد در منطقه منا در حالی اتفاق می‌افتد که کشورهای این منطقه در سال ۲۰۱۷ کاهش ۱٫۱ درصدی را در تقاضا شاهد بودند. میزان مصرف فولاد نهایی در منطقه در سال گذشته چیزی در حدود ۷۱٫۷ میلیون تن بوده است. اطلاعات انجمن جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ نیز میزان تقاضا با ۲٫۲ درصد رشد به ۷۵٫۳ میلیون تن خواهد رسید.

اصلاحات ساختاری و رشد قیمت نفت به‌عنوان منبع اصلی درآمد کشورهای منطقه منا، به افزایش تقاضای فولاد و مخصوصا فولاد نهایی در منطقه منا و نیز کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (Persian Gulf Cooperation Council) کمک شایانی خواهد کرد؛ چرا که با افزایش درآمدها، بودجه‌های عمرانی برای بهبود و توسعه زیرساخت‌ها افزایش یافته و با رونق اقتصادی شکل گرفته، تقاضای بسیاری از فلزات اساسی، در صدر آن‌ها فولاد رخ خواهد داد. این در حالی است که انجمن جهانی فولاد تقاضای فولاد برای ایران را ناشی از تحریم‌های آمریکا با کاهشی نسبی پیش‌بینی کرده است.

شرکت Emirates Steel به‌عنوان تنها مجتمع تولید فولاد در کشور امارات که در زمینه تولید محصولات نورد مانند میلگرد، سیم و مقاطع سنگین مشغول فعالیت است نیز اعلام داشته که توجه دولت به توسعه زیرساخت‌ها منجر به افزایش تقاضای فولاد در این کشور و نیز منطقه خاور میانه در سال جاری شده است. در منطقه شمال آفریقا نیز شرایط اقتصادی مصر در حال بهبود است و این موضوع به افزایش تقاضا برای کالاهای اساسی مانند فولاد منجر خواهد شد.

در مورد ترکیه اما شرایط متفاوت است؛ کاهش ارزش لیر ترکیه منجر به کاهش میزان مصرف و تقاضا کالاهای اساسی در این کشور خواهد شد. میزان کاهش تقاضای فولاد تا پایان سال میلادی جاری برای ترکیه ۲٫۳ پیش‌بینی می‌شود که به معنای تقاضای ۳۵٫۲ میلیون تنی است. این در حالی است که میزان مصرف فولاد ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۶ میلیون تن بود و این کشور در سال گذشته رشد ۵٫۸ درصدی را در تقاضای فولاد در سال گذشته شاهد بود.

انجمن جهانی فولاد انتظار دارد تا تلاش دولت ترکیه برای ایجاد ثبات در اقتصاد (با وجود کاهش ارزش لیر) منجر به ایجاد فضای پایدارتری در بخش ساخت‌و‌ساز شود و دولت بتواند با ایجاد تسهیلات لازم تا سال ۲۰۱۹، منجر به افزایش تقاضای فولاد تا ۱٫۵ درصد و مصرف ۳۵٫۸ میلیون تنی شود. در هر صورت، افزایش ظرفیت‌های تولید فولاد در منطقه خاورمیانه در راستای سیاست کاهش وابستگی به نفت توسط کشورها با سرعت در حال پیگیری است. شایان ذکر است که کشورهای خاورمیانه نقش موثری را در بازار صادراتی محصولات خام معدنی و نیز فولادهای نهایی و نیمه نهایی ایفا می‌کنند.

نکته جالب توجه آنکه تلاش کشورهای خاورمیانه برای خودکفایی هر چه بیشتر در زمینه کالاهای اساسی می‌تواند باعث تغییر نگرش جهانی نسبت به صادرات محصولات خود به این منطقه استراتژیک شود؛ چرا که منطقه منا بیش از ۶۰ درصد از منابع نفتی جهان و ۵۰ درصد از گاز دنیا را در خود جای داده است. پیش‌بینی‌های جهانی حاکی از افزایش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی در منطقه منا طی سال‌های آتی است که یقینا صنعت فولاد این کشورها یکی از پارامترهای افزایش‌دهنده آن است. نمودار ۱ پیش‌بینی از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منطقه منا نشان می‌دهد.​

 

منبع: اخبار فلزات